VIKTIG Å HUSKE PÅ. Det er flere ting som er viktig å huske på om du må kjøre i kolonne over fjellet. Været kan skifte fort, så du må være forberedt på det meste. Foto: Colourbox/Tryg Forsikring
VIKTIG Å HUSKE PÅ. Det er flere ting som er viktig å huske på om du må kjøre i kolonne over fjellet. Været kan skifte fort, så du må være forberedt på det meste.

Sjekkliste ved kolonnekjøring over fjellet

Før helga var det storm og mange stengte veier i Indre Salten. Er du klar over forhåndsreglene du bør ta når det gjelder kolonnekjøring?

Publisert Sist oppdatert

Før helga var det storm og flere farevarsler i Nordland og Indre Salten. Blant annet var E6 over Saltfjellet stengt i mange timer. Nå er det fjellovergangene sørpå som er stengt på grunn av vanskelige kjøreforhold, og flere steder med kolonnekjøring.

- Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, sjef i Tryg Forsikring i en pressemelding.

Drivstoff, mat og klær

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

- Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier Opedal.

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

- Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen.

Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Tips til kolonnekjøring

Før du drar:

• Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene

• Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger

• Innhent informasjon om veg- og værforhold

• Ta med varme klær og vinterfottøy

• Ta med mat og drikke

• Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade

• Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk (M&S).

• Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn

Før kolonnekjøringen:

• Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

• Har du varmetråder i frontruta så slå de av

• Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:

• Bruk tåkelys og nødblink

• Hold jevn fart

• Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen

• La luftanlegget gå med kald luft på frontruten

• Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Powered by Labrador CMS