STAS. Det var stor stas da denne snøscooteren, sammen med tre andre, rullet ut fra mekanisk verksted i Sulitjelma i februar 1964. Tove Windstad har tatt vare på scooteren faren bygde. Nå er den i gode hender hos motorentusiast Jan Ole Os. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
STAS. Det var stor stas da denne snøscooteren, sammen med tre andre, rullet ut fra mekanisk verksted i Sulitjelma i februar 1964. Tove Windstad har tatt vare på scooteren faren bygde. Nå er den i gode hender hos motorentusiast Jan Ole Os.

En unik maskin fra Sulitjelma:

Selvbygd snøscooter fra 1964 går fortsatt

Den aller første snøscooteren i Sulitjelma var det Albert Hansen som bygde i 1959 eller 1960.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller både Per Harald Ottestad og Jan Olsen, som begge hadde foreldre som jobbet på Mekanisk verksted.

Den var bygd på en mopedmotor, og ble en slags beltemotorsykkel.

I 1963 kom den første kjøpte snøscooteren til Sulitjelma. Wilhelm Olsen, som drev både drosje og entreprenørfirma i gruvesamfunnet, kjøpte en Bombardier hos Colbjørnsen & co i Oslo.

Den ble brukt som modell for fire driftige karer, som det påfølgende året brukte mye tid på å bygge hver sin snøscooter. Det var Arne Furnes, Ingvald Olsen, Albert Hansen og
Harald Ottestad.

3. februar 1964 rullet det fire snøscootere ut fra det mekaniske verkstedet. Det ble lagt merke til. Det var noe stort og spesielt.

Nå kunne man kjøre og frakte ting til hytta på egen hånd.

Ottestads datter, Tove Windstad, har tatt vare på farens scooter. Den ble etter hvert mest stående i en vedbod på hytta, før hun tok den hjem til en ny bod på Fauske.

Den nå 57 år gamle farkosten har stort sett bare stått lagret i 40-50 år, men den har vært prøvestartet en gang iblant.

I 2019 ga hun den bort til Jan Ole Os på Rognan, som aktivt mekker på og tar vare på flere gamle kjøretøy. Saltenposten fikk Os til å ta med seg den gamle scooteren til Fauske, og vi arrangerte et lite gjensyn for opphavsmannens datter, Tove Windstad

- Den er helt intakt, den starter og går, all sin primitivitet til tross. Den har en fiskebolleboks som luftfilter, og utrangerte transportbånd er brukt som belter.

Ellers består den av rørstumper og deler man laget av jern og rørbiter. De brukte det de fant, og laget det de trengte, sier Tove Windstad. Hunhusker spesielt et lite «gjerde frempå», egnet til å sette varer fra butikken.

- Jeg vil la den være sånn, for det var sånn den var, sier Jan Ole Os.

Tove Windstad og broren, Per Harald Ottestad, husker at de kjørte scooteren som ganske unge.

- Den gikk ikke så fort. I oppoverbakkene tror jeg vi gikk fra den, sier Tove Windstad til Saltenposten.

STIG BJØRNAR KARLSEN

Powered by Labrador CMS