STORE PLANER. Endre Grønslett og Sulitjelma fjellandsby har både planer og ønsker om utvidelse av anlegget. Her under fjorårets befaring av skuterløyper i Sulitjelma, viser han hvor et foreslått garasjeanlegg for snøskutere er tenkt satt opp. Fra venstre Ketil Skår, Raymond Mathisen, Endre Grønnslett og Kathrine Moan Larsen. Arkivfoto: Helge Simonsen
STORE PLANER. Endre Grønslett og Sulitjelma fjellandsby har både planer og ønsker om utvidelse av anlegget. Her under fjorårets befaring av skuterløyper i Sulitjelma, viser han hvor et foreslått garasjeanlegg for snøskutere er tenkt satt opp. Fra venstre Ketil Skår, Raymond Mathisen, Endre Grønnslett og Kathrine Moan Larsen. Arkivfoto: Helge SimonsenGODT HUMØR. Debatten gikk pent for seg med smil og latter blant kommunestyret. Her ble det åpenbart servert en vits som representant Arnt Pedersen ikke fant like morsom som de andre.

Samlet for skuterkjøring

Kommunestyret i Fauske gikk så godt som samlet inn for å opprette nye skuterløyper i Sulitjelma. Bare to stemte mot forslaget.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Stort sett alle var enige om forslaget fra planutvalget, med noen få endringer da politikerne vedtok torsdag det nye forslaget.

Mildere forslag

Felleslista, FrP, Høyre, SV, AP og Rødt kom med et felles forslag i starten av debatten. De foreslo at traseene Rørgata og Loppa tas ut av planen i denne omgang. De ønsket en maksimal hastighet på 50 km/t og kjøreforbud i løypene mellom klokken 22 og 07.

Kommunestyret vedtok også at arbeidsgruppa skal fortsette å jobbe med sikte på å finne en erstatning for Nordlysløypa. Gruppa skal også opprettholde dialog med svenske myndigheter og ha som mål å opprette Loppa-traseen.

Fra negativ til positiv

- Personlig må jeg innrømme at jeg hadde forferdelig lite til overs for skuter. Det var bråk og bensinlukt. Så fikk vi lov til å være forsøkskommune og da ble det noe annet. Jeg har fått et litt annet syn på skuter, sa representant Hilde Dybwad i AP.

Hun mener at det er store nok områder i Sulitjelma og at det finnes plass nok til alle.

- For meg handler det om tilgjengelighet. Hvem skal få lov å benytte seg av de områdene som er disponible? Vi må tenke at det er flere enn de som kan gå på ski som skal få lov å komme seg rundt om i fjellet, argumenterte hun på talerstolen.

Skuter er ikke nytt

Ole Tobias Orvin (SV) fortalte en 44 år gammel historie om da han selv var skuterfører i Sulis.

- Jeg tror jeg skrudde i ti timer og kjørte i to. Motoren falt av, jeg skrudde den på og kjørte videre. Det var artig. Jeg syns det er et veldig greit kompromiss vi har kommet med i dag, fortalte Orvin til en humrende forsamling.

- Kjeppjaget

Han stilte også spørsmål ved hvor interessert man er i alternativ turisme i Sulitjelma. Han har opplevd sure og sinte skigåere for første gang i år når han er ute med hundespann.

- Hundekjøring i fjellene er helt eksotisk. I år har jeg blitt kjeppjaget. Tidligere har jeg hørt «eksotisk, spennende, kjempeartig,» men i år blir jeg kjeppjaget, sa han oppgitt.

Støtter kompromiss

Orvin syns det er synd at Rørgata-traseen blir tatt ut, da han opplever den som en fornuftig løsning. Å senke fartsgrensen synes han er en flott idé.

- Jeg er glad vi kan få farten ned. De aller fleste overholder fartsgrensen, men det er også noen som absolutt ikke overholder den. Ved hytta mi ser jeg folk som har hoppet både 15 og 20 meter. Jeg har vært og målt. Takk, sa han kontant og gikk ned fra talerstolen.

Saken ikke avsluttet

Kathrine Moan Larsen fra Felleslista synes det er synd at Nordlysløypa må ut av planen, fordi den ville bidratt til mange muligheter for næringslivet.

- Derfor føler vi ikke at vi er helt sluttført ennå, for vi ønsker å legge til rette for næringslivet som ønsker seg ei litt kortere løype. Fauske har store muligheter for vinterturisme uansett hva man vil gjøre, forklarte hun entusiastisk.

Hun mener løypenettet vil styrke næringslivet og bidra til økt turisme. Snøskuter vil gi næringslivet et ekstra bein å stå på og Larsen understreket at Fauske må fortsette å konkurrere med andre kommuner.

Aksepterer skuter

- I Sulis er det cirka 700 hytter på fjellet. I høringsrunden har det kommet inn tre innsigelser. Da må man jo kunne si at den ordningen som har vært i 15 år har vært bra, konstaterte hun.

Kjetil Sørbotten fra Felleslista tok plass på talerstolen og sa at de ser hvor viktig det er å regulere kjøringen, fordi folk flest følger regelverket. Han mener også at fjellet har plass til alle.

- Skal vi være en kommune der alle trives, er det viktig å legge til rette for alle. Hvis vi ønsker vinterturisme i Sulis, må vi legge til rette for mer enn én type. Det bør være plass til alle, sa han.

Enig for første gang

GODT HUMØR. Debatten gikk pent for seg med smil og latter blant kommunestyret. Her ble det åpenbart servert en vits som representant Arnt Pedersen ikke fant like morsom som de andre. Foto: Victoria Finstad
GODT HUMØR. Debatten gikk pent for seg med smil og latter blant kommunestyret. Her ble det åpenbart servert en vits som representant Arnt Pedersen ikke fant like morsom som de andre.

Representant Ronny Borge fra Høyre kom med et utsagn som lysnet humøret til samtlige i rommet.

- Kjetil Sørbotten, jeg er hundre prosent enig i det du sier, og det tror jeg må være første gang. Du sier noe om at det er plass til alle. De som går på ski, på føtter, de som kjører bil bare for å sette seg i solveggen og de som kjører hund, ramset han opp.

Vinterturisme

Borge støttet kompromisset som innebar å parkere noen løyper, men understreket at det ikke går an å se bort fra skuter når det gjeldervinterturisme.

- Vi kan ikke ta ut skutertrafikken når vi vil utvikle Sulis som vinterdestinasjon. Vi har vært i dialog med næringslivet og de hadde mest tro på Nordlysløypa. Kommer det en italiener som aldri har kjørt skuter, er det kjempefint med ei kort løype, sa han.

Miksmaster

- Jeg syns det er hyggelig at vi er enige en gang. Vi kan trøste oss med at det sikkert er lenge til neste gang, svarte Sørbotten til Borge noen få øyeblikk senere.

Nils-Christian Steinbakk fra Felleslista hadde sin vri på at skuteren er kommet for å bli.

- Jeg tror skuteren har kommet for å bli. Den har kommet på lik linje med - nå skal jeg prøve å være litt morsom - elektriske miksmastere, sa han.

Bred enighet

Med det var debatten over og ordfører Jørn Stene måtte skryte av hvordan kommunestyret debatterte.

- Jeg syns det er positivt at debatten hadde en så koselig og avdempet tone, sa han.

Planutvalgets innstilling med kommunestyrets endringer ble vedtatt mot bare to stemmer. Kommunestyret vedtok også at arbeidsgruppa skal arbeide videre med alternative traseer, svenske myndigheter og ei ny, kortere løype.

Powered by Labrador CMS