SAMLET I SØRFOLD: Sten-Robert Hansen, Anders Gangstøe, Siv Tone Jensen, Gerd Bente Jakobsen, Borghild Wingan, Paulina Zvezdova, Ida Nilsen, Lena P. Osnes, Ida Beate Otterlei, Gro Rykkelid, Oddbjørg Odden, Miriam Joya, Janne Westgård Mikalsen, Tonje Strømhaug, Sissel Horndal, Heidi Sørgård, Svein Martin Bækkevold og Stig Haug. Foto: Bente Braaten
SAMLET I SØRFOLD: Sten-Robert Hansen, Anders Gangstøe, Siv Tone Jensen, Gerd Bente Jakobsen, Borghild Wingan, Paulina Zvezdova, Ida Nilsen, Lena P. Osnes, Ida Beate Otterlei, Gro Rykkelid, Oddbjørg Odden, Miriam Joya, Janne Westgård Mikalsen, Tonje Strømhaug, Sissel Horndal, Heidi Sørgård, Svein Martin Bækkevold og Stig Haug.

Leder:

Samarbeid i Sørfold

I forrige uke var nærmere 20 personer fra næringslivet i Sørfold samlet på Kobbelv vertshus. De fleste kom fra reiselivs-bedrifter i den langstrakte kommunen.

Publisert Sist oppdatert

Hensikten med samlingen var da også å gjøre Sørfold mer
attraktiv for turister.

Sørfold har alle muligheter for å nå dette målet. E6 går gjennom kommunen, og hver sommer passerer en strøm av turister. De er på utkikk etter opplevelser, og i Sørfold er det mange muligheter som åpner seg.

Her er mye villmark som lokker med spektakulær turer. Rago nasjonalpark er en kjent merkevare, men det er bare en mulighet blant flere for de som vil til fjells. De som vil fiske har mye å velge i, og de som vil ha utsikt kan velge mellom mange fjelltopper.

Avstanden mellom fjell og fjord er kort for de som vil ha begge deler. Her er det mulig
å utvikle egne pakketurer. Å tilby turister opplevelser i begge elementene bør være et mål.

Nå har bedriftene innen reiseliv i Sørfold innstilt på å samarbeide for å gjøre kommunen enda mer attraktiv for besøkende. Hensikten er
å gjøre hverandre gode og bli mer synlig for å øke trafikken. Det kan bli en vinn-vinn-situasjon
for alle parter.

I dag er noen av bedriftene med i Visit Bodø. De sitter inne med kunnskap som reiselivet i Sørfold kan dra nytte av. Dessuten kan bedriftene i Sørfold markedsføre seg på nettsidene til Visit Bodø.
Her kan de nå kunder som de ikke når gjennom andre nettverk.

Målet til bedriftene i Sørfold er å få turistene til å stoppe opp mer enn en dag før de reiser videre. Da er det viktig at bedriftene anbefaler hverandre. Alle vi som har vært turister vet hvor takknemlig det er å få slik informasjon.

Det å utveksle erfaring er også viktig i et samarbeid som Sørfold drar i gang. Målet med det er å gjøre hverandre god. Da er det viktig ta tak i både gode og dårlige erfaringer. Alle har noe å lære av hverandre.

Powered by Labrador CMS