BEKYMRET. Lærerne ved Saltdal videreående skole er bekymret for å miste den gode kvaliteten skole har, dersom de blir slått sammen med de videregående skole i Fauske og Hamarøy. Foto: Tor Friberg
BEKYMRET. Lærerne ved Saltdal videreående skole er bekymret for å miste den gode kvaliteten skole har, dersom de blir slått sammen med de videregående skole i Fauske og Hamarøy.

Leder:

Samarbeid bedre enn sammenslåing

I spørsmålet om sammenslåing av de videregående skolene i Indre Salten, er det bedre å lytte til lærerne enn et konsulentselskap, mener redaktøren i Saltenposten.

Publisert Sist oppdatert

Politikerne på fylkestinget i Nordland er kommet godt i gang med å slå sammen de tre videregående skolene i Fauske, Saltdal og Hamarøy. Det innebærer at de tre skolene skal ha felles ledelse og felles tjenester.
Noe fylket kan spare fem millioner i året på.

Håpet er at en sammenslåing også skal gi økt kvalitet og redusert sårbarhet for de tre skolene. For å få svar på det har fylket engasjert en konsulent, som mener sammenslåing vil føre til bedre kvalitet, kapasitet og kompetanse.

Det er en påstand som lærerne ved skolene ikke er udelt enige i. Utdanningsforbundet ved Saltdal videregående skole er skeptisk. De viser til at de tre skolene leverer veldig gode resultater.

Det mener de er et resultat av at skolene har jobbet målbevisst med å få en god kultur mellom ledelse, de ansatte og elevene. De ser ikke noen grunn til endring, og tror ikke på at en felles ledelse vil gi bedre resultater.

Tvert imot kan resulatet bli motsatt. Avstanden vil øke rent fysisk, og det kan bli en utfordring å få det samme forholdet til lærere, andre ansatte og elevene for skolens ledelse. Selv med dagens tekniske løsninger vil avstanden bli en utfordring.

Lærerne i Saltdal mener nærheten som de har til ledelsen, bidrar til å løse mobbesaker, skaffe tilrettelagt undervisning for de som trenger det og sørge for at praktiske oppgaver på skolen blir ivaretatt. De er bekymret for å miste den gode kvaliteten skolen har.

Vi tror det er bedre å lytte til lærerne i denne saken enn å lytte til et konsulentselskap. Lærerne kjenner skolehverdagen langt bedre enn en konsulent som har lett for å imøtekomme oppdragsgivers ønske om en positiv konklusjon.

I stedet for sammenslåing anbefaler vi å satse enda mer på samarbeid for å oppnå det samme i de tre videregående skolene. Det tror vi vil inspirere både ledelse, lærere og elever. Noen innsparing fører det neppe til. Men elevenes beste er mer verdt enn fem millioner kroner.

Powered by Labrador CMS