HOLDER SEG TIL PLANEN. Kommunedirektør Stein Ole Bauer-Rørvik forklarer at Saltdal kommune forholder seg til vedtatt detaljreguleringsplan, men at kommunen vil løpende vurdere situasjonen i framtiden. Foto: Lise Ailin Rosvoll Berntzen
HOLDER SEG TIL PLANEN. Kommunedirektør Stein Ole Bauer-Rørvik forklarer at Saltdal kommune forholder seg til vedtatt detaljreguleringsplan, men at kommunen vil løpende vurdere situasjonen i framtiden.

Saltdal kommune og Bane NOR svarer på kritikk

Saltdal kommune og Bane NOR holder seg til vedtatt plan

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Kommunedirektør i Saltdal kommune, Ole Bauer-Rørvik mener at Saltdal kommune som planmyndighet i saken har gjennomført en grundig planprosess.

- God dialog

- Kommunen opplever å ha hatt en god og konstruktiv dialog med Bane Nord i prosessen. De endringer som er vedtatt er i all hovedsak knyttet til planfrie kryssinger og øvrig tilrettelegging for friluftslivet, sier han.

Kommunedirektøren bekrefter at Saltdal kommune ikke har vedtatt flere overganger nord for Lønsdal stasjon i detaljreguleringsplanen “Sikringsgjerde Lønsdal stasjon – Sørelva brøytestasjon” slik Marit Olsen og Jan Erik Vesterås har kommet med gjentatte innspill om.

- Er Saltdal kommune åpen for å lage et lovlig krysningspunkt nord for Lønsdal stasjon?

- Saltdal kommune forholder seg til vedtatt detaljreguleringsplan, men vil løpende vurdere situasjonen i framtiden, svarer kommunedirektøren.

Aldri vært en plan

Presseansvarlig i Bane NOR, Anne Kirkhusmo forteller at Bane NOR ikke har hatt noen planer om å etablere en planovergang nord for Lønsdal stasjon.

- Vi har etablert en kulvert, altså en undergang, i sørenden av stasjonen, og vår vurdering er at dette skal være en god nok mulighet til å krysse jernbanen på en sikker måte her. I tillegg planlegger vi å etablere en sti mellom undergangen og den eksisterende stien for å gjøre det enklere for de som har hytte på nord og østsiden å komme til undergangen, sier hun.

- Ulovlig og farlig

Hun forklarer videre at Bane NOR mener at undergangen i sørenden av stasjonen er en god nok krysningsmulighet her.

- Vi vet at hytteeiere har krysset jernbanesporet nord for stasjonen, men det er både ulovlig og farlig fordi tog kommer i høy hastighet og bruker lang tid på å stoppe. Det har aldri vært et lovlig krysningspunkt nord for stasjonen; det eneste krysningspunktet er undergangen i sørenden.

Kirkhusmo påker videre at det er kostbart å bygge en ny planovergang sett i lys av at det allerede eksisterer en undergang ved stasjonen.

- Det er relativt få hytteeiere som har behov for å krysse jernbanen her, hevder hun.

Kirkhusmo mener at Bane NOR har hatt god dialog med hytteforeningene i området underveis i prosessen.

- Noe har vi kunnet imøtekomme, annet har vi ikke vært i stand til å imøtekomme. Og i dette tilfellet så mener vi det eksisterer, som allerede nevnt, en etter vår mening fullgod løsning for å krysse jernbanesporet lovlig og trygt på Lønsdal stasjon.

Økt sikkerhet

Kirkhusmo påpeker også viktigheten av å få opp sikringsgjerdet:

- Viltgjerdet kommer til å redde mange dyreliv, og øker sikkerheten i området. Det blir enklere å drive reindrift her, og gjerdet er også en forutsetning for at Nye Veier nå kan starte planlegging og bygging av nye E6.

Powered by Labrador CMS