Saltdal kommune og Bane NOR svarer på kritikk
Saltdal kommune og Bane NOR holder seg til vedtatt plan
SALTDAL: Kommunedirektør i Saltdal kommune, Ole Bauer-Rørvik mener at Saltdal kommune som planmyndighet i saken har gjennomført en grundig planprosess.
- God dialog
- Kommunen opplever å ha hatt en god og konstruktiv dialog med Bane Nord i prosessen. De endringer som er vedtatt er i all hovedsak knyttet til planfrie kryssinger og øvrig tilrettelegging for friluftslivet, sier han.
Kommunedirektøren bekrefter at Saltdal kommune ikke har vedtatt flere overganger nord for Lønsdal stasjon i detaljreguleringsplanen “Sikringsgjerde Lønsdal stasjon – Sørelva brøytestasjon” slik Marit Olsen og Jan Erik Vesterås har kommet med gjentatte innspill om.
- Er Saltdal kommune åpen for å lage et lovlig krysningspunkt nord for Lønsdal stasjon?
- Saltdal kommune forholder seg til vedtatt detaljreguleringsplan, men vil løpende vurdere situasjonen i framtiden, svarer kommunedirektøren.
Aldri vært en plan
Presseansvarlig i Bane NOR, Anne Kirkhusmo forteller at Bane NOR ikke har hatt noen planer om å etablere en planovergang nord for Lønsdal stasjon.
- Vi har etablert en kulvert, altså en undergang, i sørenden av stasjonen, og vår vurdering er at dette skal være en god nok mulighet til å krysse jernbanen på en sikker måte her. I tillegg planlegger vi å etablere en sti mellom undergangen og den eksisterende stien for å gjøre det enklere for de som har hytte på nord og østsiden å komme til undergangen, sier hun.
- Ulovlig og farlig
Hun forklarer videre at Bane NOR mener at undergangen i sørenden av stasjonen er en god nok krysningsmulighet her.
- Vi vet at hytteeiere har krysset jernbanesporet nord for stasjonen, men det er både ulovlig og farlig fordi tog kommer i høy hastighet og bruker lang tid på å stoppe. Det har aldri vært et lovlig krysningspunkt nord for stasjonen; det eneste krysningspunktet er undergangen i sørenden.
Kirkhusmo påker videre at det er kostbart å bygge en ny planovergang sett i lys av at det allerede eksisterer en undergang ved stasjonen.
- Det er relativt få hytteeiere som har behov for å krysse jernbanen her, hevder hun.
Kirkhusmo mener at Bane NOR har hatt god dialog med hytteforeningene i området underveis i prosessen.
- Noe har vi kunnet imøtekomme, annet har vi ikke vært i stand til å imøtekomme. Og i dette tilfellet så mener vi det eksisterer, som allerede nevnt, en etter vår mening fullgod løsning for å krysse jernbanesporet lovlig og trygt på Lønsdal stasjon.
Økt sikkerhet
Kirkhusmo påpeker også viktigheten av å få opp sikringsgjerdet:
- Viltgjerdet kommer til å redde mange dyreliv, og øker sikkerheten i området. Det blir enklere å drive reindrift her, og gjerdet er også en forutsetning for at Nye Veier nå kan starte planlegging og bygging av nye E6.