Reiser for Norge til Berlin
- Vi er utrolige stolte over å få være en del av laget som skal reise nedover til Berlin, sier Anne Margaretha Oskal fra Saltfjellet Sámi Adventure.
INDRE SALTEN: På invitasjon fra Landbruks- og Matdepartementet, skal bedrifter fra Nordland, Troms og Finnmark representere Nord-Norge på verdens største mat og landbruksmesse – Internationale Grüne Woche i Berlin.
Til sammen skal de vise fram landsdelen som matregion og profilere reiselivet for et
internasjonalt marked. Det er 32 mat- og reiselivsbedrifter fra regionen, som reiser til Berlin 18.-28. januar.
Vise mangfoldet
Her skal de i de 10 dagene messen varer, vise fram landsdelens matmangfold og de mange fantastiske reisemålene i nord. Arrangementet gir også deltakerne en unik arena for nettverksbygging, med «kollegaer» i bransjen – også internasjonalt.
Lokalmatprodusentene som skal være med tilbyr mat fra både land, hav, vidde og fjell til alle som besøker standen. Reiselivsbedriftene skal være med på å formidle hva nordnorske matskatter og tradisjoner er.
Ekstra spennende er det at det i år er samisk matkultur som hovedtema.
Stolte
- Vi er utrolige stolte over å få være en del av laget som skal reise nedover til Berlin, sier Anne Margaretha Oskal fra Saltfjellet Sámi Adventure i en pressemelding.
I hjertet av Bodø har Saltfjell Sámi Adventure etablert seg, hvor den store lavvoen er et ideelt møtested for historieformidling. Gjestene har også her mulighet for å ta del i den samiske matkulturen her.
- Vi ønsker at våre gjester skal oppleve at alle sansene; smak, lukt, hørsel og følesans skal bli berørt rundt det varme bålet. Vi gleder oss til å promotere Bodø og Nord-Norge i Tyskland, sier Anne Margaretha Oskal fra Saltfjellet Sámi Adventure.
Smaken på Nord-Norge
Kokker og lærlinger fra regionen skal trylle fram spennende smaksprøver som skal vise essensen av det Nord-Norge har å by på i matveien. Kjøkkenet ledes av Håkon Johnsen, til vanlig kjøkkensjef for hotellene og restaurantene i Svalbard Adventures.
Nord-Norge har et stort potensial til å vokse som kulinarisk destinasjon.
- Vi skal synliggjøre og informere om hvilke muligheter som finnes i landsdelen, sier Anne Margaretha Oskal.