SØRFOLD/OSLO: Twin er et spenningsdrama på åtte episoder om familiefaren Adam og hans tvillingbror Erik, og Adams kone Ingrid. Serien har premiere søndag 27. oktober på NRK, og Nystabakk har sett råklippen til alle episodene.
Uvirkelig
Det var uvirkelig å få en så stor rolle i en TV-serie, sier Nystabakk.
- Jeg har alltid hatt lyst til å spille foran kamera, det er noe jeg har drømt om lenge sier hun.
For å få rollen måtte Nystabakk gjennom tre runder med auditions.
- Den første auditionen min var i juni 2017. Da syntes jeg selv at det egentlig ikke gikk så veldig bra, så jeg trodde ikke jeg ville få rollen.
To måneder senere befant Rebekka seg på Cuba på ferie.
- Jeg fikk da tilbud om å komme på andre audition, og denne gangen måtte jeg prøvespille mot Kristoffer Hivju. Det er alltid litt lettere når man har noen å spille mot, så denne gangen gikk det bedre enn sist, men jeg hadde fortsatt ikke helt trua, forteller hun.
Hivju har vært med å utvikle ideen fra starten, og han må ha likt det han så, for like etterpå ble Nystabakk bedt med på pilotinnspilling i Lofoten, og deretter fikk hun tilbud om hovedrollen Ingrid i Twin.
Kompleks karakter
- Ingrid er ei dame som lever et tilsynelatende normalt liv. Hun er tobarnsmor og gift med Adam (Hivju), og de to driver via familietradisjoner et rorbukompleks i Lofoten. I løpet av de åtte episodene gjennomgår hun mye.
Nystabakk synes det har vært morsomt og utfordrende å spille Ingrid.
- Hun er en kjempespennende
karakter som havner i komplekse situasjoner. Handlingen i serien viser mennesket satt i en ekstrem situasjon, forteller Nystabakk videre.
Slosskamp
I serien fører en krangel mellom Adam og Erik til slosskamp. Det hele får en fatal vending hvor Adam dør ved et uhell, og i frykt for at saken skal bli etterforsket som drap overtaler Ingrid Erik til å overta Adams identitet. De erfarer imidlertid at den største utfordringen er ikke å unngå å bli tatt, men å leve som en man ikke er.
- Det er et voldsomt drama. Man blir sittende og lure på hva som kommer til å skje, er dette noe de kan slippe unna med? Og hvordan vil det gå når Erik skal leve livet som Adam? Jeg tror også mange vil undres hvordan man selv ville ha taklet noe slikt. Det hele skaper en slags klaustrofobisk følelse av noe
det er vanskelig å komme ut av, mener Nystabakk.
Filmformatet
Skuespilleren er mest vant med å stå på teater men synes det har vært utrolig gøy å få jobbe med film.
-Det har vært nervepirrende også, å skulle gjøre en så stor rolle. Ville jeg klare dette formatet? Men som skuespiller er jeg vant med å gjøre ting jeg ikke kan, og i produksjonen er det så mange fine folk som har hjulpet meg. Som har gitt meg trua og kommet med forslag og råd på veien.
Motparten Kristoffer Hivju er mest kjent gjennom sin rolle i TV-serien Game of Thrones.
- Jeg har vært heldig som har fått jobbe med Hivju som er såpass etablert, sier hun.
- I tillegg er dette den beste måten å komme inn i film på. Jeg trenger erfaring for å bli god så dette har vært en flott mulighet til å komme i gang.
Talent
Det er ikke bare Hivju og hans medspillere som har imponert Sørfoldjenta.
- Karakteren Ingrid har en datter som i serien spilles av Mathilde Holtedahl Cuhra. Hun er femten år gammel. Jeg prøvespilte mot henne i piloten i Lofoten og da håpet jeg at hvis jeg skulle få tilbud om rollen så ville hun og komme videre. Hun er helt rå, og har et talent vi bare kan glede oss til å se utfolde seg, roser Nystabakk.
Lært mye
Underveis i innspillingen spurte Nystabakk om hun kunne få se i klippingen.
-Jeg ønsket å lære mer om prosessen og vokabularet innen film. En film produseres i tre omganger via manus, innspilling og klipping. Det er mye som kan endres og stokkes om på underveis.
Ifølge Nystabakk har det vært veldig lærerikt å overvære klipping.
- Det er alltid rart å se seg sjøl. Noen ganger tenker jeg at dette er meg sjøl, og andre ganger så kan jeg se at jeg bare later som. Det er også vanskelig å se seg selv objektivt og å bare kose seg med underholdningen når man har jobbet så mye med noe, men jeg synes serien har blitt veldig fin. Jeg gleder meg til den skal vises!
Utfordringer
Filmen ble skutt i 2018, fra slutten av april til midten av november. Innspillingen var imidlertid ikke helt uten komplikasjoner, da Filmforbundet streiket og tok ut flere fra produksjonen i streik.
-Vi var i Lofoten da og vi visste ikke hvor lenge streiken ville vare, så vi ble sendt hjem.
I fire uker satt hun hjemme i Oslo med kofferten klar og visste ikke noe fra dag til dag.
-Da vi kom tilbake en måned
senere og fløy inn mot Leknes ble vi møtt av et snødekket landskap. Mange på settet vred seg i håret, fordi landskapet vi kom til var et helt annet enn det vi forlot. Samtidig var vi heldige og, for hadde vi kommet et par uker senere ville det vært for sent. Da hadde vi måttet ta resten til våren, forteller Nystabakk, som syntes det var ekstra godt å komme i mål med det som perspektiv.
Teater og film
- Å spille på en teaterscene og å spille i film er to ulike ting, på godt og vondt, mener Nystabakk.
- På film øver man litt og litt og har «premiere» hver dag. På teater trener man opp langtidskondisen sin og spiller alt på en gang. Man får en ny mulighet ved neste forestilling. På en teaterscene må man gjøre seg selv større. Stemmen og formatet skal bære til bakerste rad. Da jeg spilte inn serien fikk jeg derimot beskjed om at jeg snakket for høyt, det har aldri skjedd før, ler
Nystabakk.
Hun er glad for at hun har er-
faring med begge deler og tror det er bra å variere litt.
- Detaljer som lys, omrigg, sminking, tekst og spillet må fungere samtidig hver gang for at det skal bli bra. Samtidig er det en veldig god følelse at hele teamet jobber for å gjøre den beste tagningen. Man jobber tett på hverandre på en annen måte enn på teater.
- Når man gjør den samme scenen 25 ganger på rad under opptak så blir man litt ør i hodet. I tillegg er det så mye som skal klaffe på samme tid, sier hun.
Mentor
Til daglig er trettifemåringen bosatt i Oslo og ansatt i skuespiller- og dansealliansen.
- Jeg jobber frilans og prosjekt-
basert, men jeg er også ansatt i alliansen. Dette gir større trygghet og gjør at jeg får lønn også når jeg ikke er i vanlige produksjoner. Da kan jeg for eksempel jobbe som mentor for nye skuespillere, eller ta kurs og utvikle egen kompetanse, forteller Nystabakk