PROMOTØR. Per Gunnar Skotåm er i Cannes for å hjelpe til med promoteringen av storfilmen Sulis. Foto: Storyline NOR
PROMOTØR. Per Gunnar Skotåm er i Cannes for å hjelpe til med promoteringen av storfilmen Sulis.

Promoterer Sulis-filmen i Cannes

Per Gunnar Skotåm er på filmfestivalen i Cannes sammen med flere av folkene bak filmen Sulis. Målet er internasjonal distribusjon.

Publisert Sist oppdatert

CANNES: Tom Criuse er i byen med lansering av Top Gun 2. Det er også folkene bak filmen Sulis.

- Filmfestivalen åpnet med ni eller ti jagerfly i formasjon over Cannes. De slapp ut røyk i fargene til det franske flagget. Mulig det har med Top Gun 2 å gjøre, ler Per Gunnar Skotåm, som er på festivalen for å bidra til promoteringen av en helt annen filom - Sulis.

- Sulis er 80 prosent ferdig innspilt. Når filmfolkene er ferdige her, skal de til Riga for å gjøre de siste opptakene, sier han.

Interessant historie

- Jeg merker meg at Tom Vidar Karlsen og Trond Eliassen i Storyline NOR har bygd opp et stort kontaktnett over tid, og at det er viktig i denne bransjen, sier Skotåm videre.

- Vi møter mye folk og målet er å få internasjonalt salg av filmen. Historien har jo paralleller i de fleste land. Det er grunnlag for at dette kan slå an langt bredere enn mange kanskje tenker, fortsetter han.

Han har merket seg interesse fra latinamerika, og mener det ikke er unaturlig.

- De har jo også en opprørstradisjon, og selv i nyere tid ser man undertrykte stå opp mot makta, sier han videre.

Kjent regissør

Filmteamet vil neppe signere konkrete avtaler i Cannes, men filmen promoteres godt og de har med seg teasere som de viser til de interesserte.

- Regissør Nils Gaup er internasjonalt kjent og det merker vi bidrar til å vekke seriøs interesse. Det lanseres mye film her, men jeg merker genuin interesse. Kontakter betyr mye i denne bransjen og torsdag hadde vi middag med en erfaren svensk produsent som har fulgt prosjektet lenge, sier Skotåm.

- Vi som jobber med filmen skyter jo av den, det skulle jo bare mangle, men mange andre er også oppriktig interesserte i og spente på den, sier han videre.

Selv blir han i Sør-Frankrike til søndag og har lagt inn en fridag for å besøke Nice og se den byen.

Meldte forfall

Han gikk i løpet av dette besøkte i Cannes glipp av et kommunestyremøte i Fauske.

- Det er sjelden jeg melder forfall til kommunstyret. I denne anledningen skrev jeg en litt humoristisk søknad der jeg beklaget forfallet men så meg nødt til å ta på meg den krevende oppgave å skulle møte internasjonalt anerkjente filmfolk. Jeg ofrer meg for den gode saken og håper det kommer mye godt ut av mitt fravær, humrer Skotåm.

Han synes det er gøy å være i Cannes, men presiserer at det er Storyline NOR som virkelig gjør promoteringsjobben.

- Nettverket Tom Vidar og Trond har fungerer godt og er som nevnt resultatet av at arbeid over mange år. Uten det hadde nok prosjektet ligget dårligere an, mener Skotåm.

Internasjonalt

- Distribusjon er kjempeviktig. En film kan være så god den bare vil, men folk må jo se den. Da er det viktig med internasjonalt salg. Vi håper jo veldig mange skal se denne filmen. Det er jo ikke bare en Sulis-historie, det er en norsk historie og i 1905 var vi i union med Sverige så det er også en svansk historie. Den har paralleller til fagforeningsutviklingen på hele nordkalotten, sier Per Gunnar Skotåm.

- Stor interesse

Rikke Ennis i REinvent studios i Danmark jobber med internasjonal distribusjon av filmen og er salgsagent for utlandet.

- Interessen er stor og folk er veldig begeistret for promoen vi har vist dem. Dette er en storfilm og forventningene til den er store, sier hun på telefon fra Cannes der hun løper fra møte til møte om filmen.

- Vi viste fram klipp fra filmen på tirsdag og har siden da hatt masse møter. Nå skal vi snart hjem og få overblikk over situasjonen i de ulike landene. De største venter nok til filmen er ferdig, men det er absolutt stor interesse for Sulis, sier hun.

Powered by Labrador CMS