HVA SKJER MED PRISEN? Etter at Ess-Partner fra Bodø kom med bekreftelse på at de skal starte med dieselsalg til innkjøpspris på Fauske, er det knyttet spenning til hva det vil ha å si for konkurransen. De etablerte kjedene er ikke bekymret. Foto: Helge Simonsen
HVA SKJER MED PRISEN? Etter at Ess-Partner fra Bodø kom med bekreftelse på at de skal starte med dieselsalg til innkjøpspris på Fauske, er det knyttet spenning til hva det vil ha å si for konkurransen. De etablerte kjedene er ikke bekymret.

- Positivt med drivstoff-krig

Drivstoff-forhandlerne i Fauske sentrum ser ikke mørkt på å få inn enda en konkurrent på markedet.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: I lørdagens utgave av Saltenposten fortalte avisen nyheten om at firmaet Ess-Partner skal starte drivstoffutsalg på Fauske.

Det er en dieselpumpe som skal settes opp ved det nyinnkjøpte lagerbygget som tidligere tilhørte A. Moan, og drivstoffet skal selges til innkjøpspris.

Ønsker velkommen

Daglig leder Trine Skog ved Shell på Fauske, sier de ikke er bekymret for økt konkurranse.

- Tvert imot, det er noe som er positivt. Jeg har ikke fått helt oversikten over det som skal etableres i Kleiva, men på generell basis er konkurransen bra, både for bedrift og kundene, sier hun.

Noe helt annet

Pumpeanlegget til Ess-Partner vil være enkeltstående og ubetjent, og noe av det er grunnen til at Skog tror det vil merkes lite for bedriften midt i Fauske sentrum.

- Vi har et helt annet produkt å tilby ut over bare drivstoff, og vi håper selvsagt at de som er kunder hos oss i dag, vil fortsette med det. Butikken selger mye annet enn drivstoff, så jeg vil tro dette skal gå bra, sier Skog.

Hun legger til at det heller ikke er første gangen de etablerte kjedene på Fauske møter konkurranse.

- Vi levde godt med en bensin- og dieselpumpe på Rema 1000 i flere år, og det var uproblematisk.

Kjenner dem godt

Daglig leder Tove-Kristin Eliassen ved Circle K på Fauske henviser til kommunikasjonsrådgiver Knut Hilmar Hansen i konsernet på spørsmål om deres syn på konkurransen.

Også han er klar på at det kun er positivt med en ny aktør.

- Det er så enkelt som at vi skal være konkurransedyktige uansett hva som skjer. Dette er et firma vi kjenner godt til fra Bodø, og vet hvilken innvirkning de har på markedet, sier Hansen.

Mindre forskjell

Det er ingen tvil om at konkurransen på drivstoff har vært større i Bodø enn på Fauske, men Hansen sier forskjellene jevner seg ut om man ser på det over tid.

- Priskriger har vi hatt overalt i landet, både i Bodø og på Fauske. Hva dette medfører lokalt får vi se på når aktøren er på plass, slår Knut Hilmar Hansen fast.

Powered by Labrador CMS