VIL BEHOLDE STRIPA. Alf Sture Vik, her med et modellfly på Rognan flyplass, er leder av Saltdal Flyklubb. Han er redd for å miste dette området, som er mye brukt til både fly og andre aktiviteter. Arkivfoto: Tor Friberg
VIL BEHOLDE STRIPA. Alf Sture Vik, her med et modellfly på Rognan flyplass, er leder av Saltdal Flyklubb. Han er redd for å miste dette området, som er mye brukt til både fly og andre aktiviteter. Arkivfoto: Tor Friberg

Vil stoppe boligtomtene:

- Politikerne som går inn for dette er nærsynte

Alf Sture Vik syns Saltdal kommune har nok tomter og nekter å stenge flyplassen til fordel for boliger.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: I møtet på tirsdag tok formannskapet for seg saken om å bygge boligtomter der flystripa ligger i dag.

Vil ha enebolig

Politikerne opplever et stort behov for nye boligtomter på Rognan, spesielt til eneboliger.
- Unge folk som kommer hit og etablerer seg vil ikke flytte inn i ei leilighet, de vil ha hus, sa Steinar Maarnes under formannskapsmøtet.

LES OGSÅ: Nå kan flyplasstripa bli til 100 boligtomter.

Men forslaget om å bruke av det største grøntområdet som finnes sentralt på Rognan har allerede skapt stor debatt.

Har nok tomter

Alf Sture Vik er blant dem som er mot forslaget. Han nekter å gi seg uten kamp, og nå vil han hindre at kommunen skiller ut boligtomter fra området.

- Hvis det er tomter de er ute etter, har jeg påvist via offentlige nettsider at Saltdal kommune har byggeklare tomter eller tomter som kan klargjøres rimelig kjapt. Da har de rundt 70 tomter tilgjengelig, sier han engasjert og fortsetter:

- Det utgjør omtrent 40 til 50 års forbruk. De sier jo selv at vi bygger cirka to til fire eneboliger hvert år her på Rognan.

Berører mange

Ifølge Vik er det en hel haug med arrangementer og aktører som vil lide dersom området forsvinner som turområde og landingsplass for småfly.

- Vi syns det er fryktelig uheldig. Det berører miniputturneringen på sommeren, det berører MC-klubben når de skal ha treff. Og nå er det planlagt bondens dag der i august, så de må jo også vike, sier han innett.

Mer enn fly

I tillegg mener han at boligtomtene vil hemme Rognan Autos muligheter til å teste snøskutere på vinterstid. Dessuten foregår det trening med hunder der.

- Jeg syns at politikerne som går inn for dette her er nærsynte. Og for dem som klager på flystøyen, så vil elektriske fly være på markedet om få år. Da er støyen og argumentet deres borte, konstaterer han.

Støyklager

Han legger merke til at folk hevder de blir plaget av flystøy hver helg det er godt vær.

- Vi har dokumentert at det er satt opp fire helger hvert år for fallskjermhopping. For 2016 og 2017 ble det bare hoppet to helger på grunn av dårlig vær. Så det at det er flystøy hver eneste helg det er godt vær, det er ikke korrekt, sier Vik.

Koster penger

Området brukes altså nær sagt mer til andre aktiviteter enn til flyving. Vik mener den beste løsningen for alle parter, vil være at kommunen bruker de tomtene de allerede har.

Å flytte flyplassen til et annet sted for å frigjøre plass i kjernen av Rognan er heller ikke et alternativ, ifølge Vik.

- Verneverdig

- Flytting vil medføre kostnader på millionbeløp og i en Robek-kommune skal vi bare glemme det, humrer han.

Et annet aspekt ved saken, er at flyplassen ble bygget under andre verdenskrig. Vik mener den er verneverdig som krigsminne.

Prioriterer annerledes

- Den ble bygget av tyskere under krigen. Den er faktisk et krigshistorisk minne. Det har ikke Saltdal kommune tenkt på engang, sier han oppgitt.

Steinar Maarnes (H) mener kommunen er nødt til å gjøre noe med mangelen på boligtomter. Han frykter at kommunen hindrer nye innflyttere ved ikke å gjøre noe.
- Vi må møte det skrikende behovet for eneboliger, men vi trenger ikke utelukke noe. Det er utviklingsmuligheter der nede, enten det skulle være skole eller helse, eller hva det måtte være, sa han under tirsdagens møte.

Mot framtiden

Ordfører Rune Berg syns det er veldig interessant å gjøre skogen til boligområde, særlig den sørligste delen.

- For min del er det interessant å tenke framtid, spesielt med tanke på pendlere. Da må det være attraktivt å bygge i sør, som er nærmest togstasjonen, sa han.

Powered by Labrador CMS