STOLTE OG SPENTE. Fra venstre står Jan Erik Westgård, Ørjan Moland og Stein Westgård, klare til å imøtegå alle kundenes behov. Vasken har de laget helt selv i eget verksted og den tillater kundene å prøve de ulike vannkranene. Foto: Sverre Breivik
STOLTE OG SPENTE. Fra venstre står Jan Erik Westgård, Ørjan Moland og Stein Westgård, klare til å imøtegå alle kundenes behov. Vasken har de laget helt selv i eget verksted og den tillater kundene å prøve de ulike vannkranene.

- På tide for oss å åpne butikk

Etter mange år får kundene endelig se og røre tjenestene VaMek tilbyr.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Torsdag 12. oktober var det duket for åpning av den splitter nye butikken, som VaMek har flyttet inn i. De overtok i fjor de gamle lokalene til Biobag på Rognan.

Bedriftens ansatte er altmulig-menn og de leverer en rekke ulike tjenester. De kan fikse vannledninger både ute og inne, utfører transportoppdrag, små snekkeroppdrag og har et eget verksted hvor de produserer småting kundene bestiller, for å nevne noe.

Mer synlig

- Vi har drevet med rørleggervirksomhet i fem år. Så fant vi nå ut at det var litt på tide å åpne butikk, så folk får se hva vi har, forteller daglig leder, Stein Westgård.

I verkstedet har de bygget en lang renne hvor de har en lang rekke kraner stilt ut. Kranene er det også vann i, slik at kundene får erfare hvordan produktene fungerer.

- Vi flyttet inn i lokalene i fjor, for snart ett år siden. Så vi har holdt på å bygge opp dette her ved siden av all jobbinga, sier han.

Fleksible

Han forteller at normale åpningstider vil være fra klokken 7 til 15, men at de har mulighet til å være der andre tider også.

- Som oftest er vi nå der lengre også. Litt fleksible åpningstider kalles det vel i flekkene, humrer han.

Noe nytt

De har fått veldig god respons etter åpningen og er spente på hvordan driften av butikken vil gå videre.

- Særlig torsdag var det hektisk her. Det har egentlig gått veldig bra. Det er jo spennende, for det er jo nytt for oss. Vi visste ikke helt hva vi kunne forvente heller. Men vi har fått gode tilbakemeldinger og fått en bra start her, forteller Ørjan Moland engasjert.

Det er han som skal ha hovedansvaret for rørlegging og butikken. Nå tror han at butikken vil hjelpe driften, ettersom kundene nå får se og kjenne på produktene de leverer.

Mer personlig

- Alt vi har her har vi jo hatt hele tiden, men vi har ikke kunnet vise det fram. Forskjellen nå er jo at vi kan vise kundene det, og de kan få kjenne på hendelen og se hvordan strålen fungerer, ramser han entusiastisk opp.

Et nytt tilbud, som bedriften aldri har frontet før, er at de forhandler for Hyttetorget nå.

- Det er høyst relevant mot rørlegging, det her med hytte. Vi bor jo i ei lita bygd og det å ha en bredde i det vi leverer gjør at vi kan overleve, forteller Moland.

Bred kompetanse

For de gjør alt fra å brøyte snø til å skifte et vannbatteri. Det de ikke kan gjøre selv, leier de inn andre til å gjøre.

- Det blir enklere for kunden å forholde seg til. Det er ingen tvil om hvem som gjør hva i en sånn situasjon. Sånn sett er vi veldig helhetlig, sier han og fortsetter:

- Vi pleier å si at «vi gjør det meste, unntatt å sy gardiner», ler han.

Hedrer ansatte

Nå har de endelig plass til å vise seg litt fram. De er enige om at det er spennende å starte noe nytt i ei lita bygd.

- Man vet ikke før man har prøvd, det er bare sånn det er, sier Moland.

- All ære til mine ansatte som har jobbet og stått på ut av tusan for å få dette her til, avslutter Westgård.

Powered by Labrador CMS