KUNNE ØKT MER. Direktør i Saltenposten Geir Olsen er selvsagt ikke fornøyd med en nedgang i opplaget for Saltenposten. - Vi hadde håpet at det digitale salget av aviser var noe høyere, sier han. Foto: Frida Kalbakk
KUNNE ØKT MER. Direktør i Saltenposten Geir Olsen er selvsagt ikke fornøyd med en nedgang i opplaget for Saltenposten. - Vi hadde håpet at det digitale salget av aviser var noe høyere, sier han.

Opplaget til Saltenposten går ned

Tallene viser at Saltenposten har gått ned i opplag fra 2016 til 2017.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Nedgangen totalt er på 92 aviser. Opplagstallet er nå på 4.344 aviser. Det er papiravisen som har en betydelig nedgang. Her har avisen en nedgang på 192 aviser, mens vi har en oppgang i digitale abonnement på 103 aviser.

- En nedgang i papir var forventet, og dessverre er vi det samme selskap som mange andre nordnorske aviser. Det er bare fire aviser i Nordland som kan vise til økning, sier

redaktør Frank Øvrewall.

Hadde ønsket

Avisen er ikke den eneste i Nordland som går ned i opplag. Det gjør også mange andre, som Helgelands Blad, Rana blad og Våganavisa, mens Avisa Nordland kan endelig vise til økning i opplaget, etter flere år men nedgang. Også Lofotposten har en god økning i opplaget.

Direktør Geir Olsen hadde ønsket at den digitale økningen i abonnement var større.

- Nedgangen i papiraviser skyldes flere faktorer. Vi har hatt utfordringer rundt lørdagsdistribusjon de tre første månedene og så er det utviklingen i samfunnet ellers, mener direktøren.

100 aviser

Landslaget for lokalaviser (LLA) la dag fram nye opplagstall for over 100 av lokalavisene i Norge, særlig fådagersavisene som kommer ut i bygder, tettsteder og bydeler landet rundt. Over en tredjedel av disse lokalavisene øker opplaget, øvrige aviser går noe tilbake det siste året. Samlet sett går LLA-avisenes opplag ned med beskjedne 0,23 prosent fra det ene året til det andre. Over tid har opplaget til lokalavisene vært stabilt.

Powered by Labrador CMS