FORUNDRET. Daglig leder i Salten bilberging, Stefan Esaiassen mener det var galskap å bestille bilberging fra Bodø, da E6 i Sørfold ble stengt i fire timer tirsdag. Foto: Stefan Esaiassen
FORUNDRET. Daglig leder i Salten bilberging, Stefan Esaiassen mener det var galskap å bestille bilberging fra Bodø, da E6 i Sørfold ble stengt i fire timer tirsdag.

Kunne åpnet E6 langt tidligere:

– Oppdraget var ikke veldig krevende

(FAUSKE/SØRFOLD) Stefan Esaiassen i Salten bilberging mener E6 i Sørfold kunne vært åpnet innen klokka fem tirsdag ettermiddag. Veien var stengt i fire timer, og åpnet ikke før halv åtte på kvelden.

Publisert Sist oppdatert

Esaiassen fikk melding om vogntoget som sperret E6 halv fire på tirsdag, kun fem minutter etter at veien ble stengt.

En halvtime senere begynte han å kjøre fra Fauske mot Sørfold, fordi han hørte det var blitt kaos - og trodde det ville være bruk for deres assistanse.

Kort tid etter fikk han beskjed om at bilberging var bestilt, og derfor snudde han og kjørte tilbake.

– Hadde vi imidlertid fått oppdraget eller ikke valgt å snu, vil jeg anslå at veien hadde vært åpen igjen klokken 17.00. Vi ligger under en time unna i kjøretid, og oppdraget var ikke veldig krevende, sier Esaiassen til Avisa Nordland.

E6 var stengt fra 15.25 til nærmere 19.30, og det bygde seg opp store køer i begge kjøreretninger.

Han mener veien helt klart burde vært åpnet tidligere, og mener det er galskap å bestille bilberging fra Bodø til et akuttoppdrag nord i Sørfold. Når akutte situasjoner oppstår, mener han at nærhet til stedet burde gå foran eventuelle avtaler med andre bilbergere.

Politioverbetjent Aslak Finvik satt selv i køen, og mener håndteringen av hendelsen er kritikkverdig.

Powered by Labrador CMS