ULOVLIG. Med høydebegrensningen som er angitt i Hårskolten tunnel på fylkesveien mellom Fauske og Sulitjelma, må trafikken stoppes hver eneste gang en buss, trailer eller brøytebiler over 3,3 meter skal passere. Foto: Helge Simonsen
ULOVLIG. Med høydebegrensningen som er angitt i Hårskolten tunnel på fylkesveien mellom Fauske og Sulitjelma, må trafikken stoppes hver eneste gang en buss, trailer eller brøytebiler over 3,3 meter skal passere.

Vil få dramatiske konsekvenser:

- Om dette blir stående, kan verken buss, brøytebil eller trailer kjøre til Sulis

Med høydebegrensningene som gjelder i Hårskolten tunnel, kjører så godt som alle busser, lastebiler og trailere ulovlig mellom Fauske og Sulitjelma.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: At tunnelene på fylkesvei 830 mellom Fauske og Sulitjelma alltid har vært trange, er en kjent problemstilling,

Men etter at det nå er kommet et klart svar på hvilke regler som gjelder, er det dramatiske konsekvenser for trafikken på strekningen.

For lav

Sakens kjerne gjelder hovedsaklig Hårskolten tunnel, som har en høydebegrensning på 3,3 meter ved kjøring i eget kjørefelt. Dette kan utvides opp til 4,1 meters høyde ved såkalt sentrisk kjøring. Det betyr at kjøretøyet legger seg i midten av tunnelen for å unngå å komme borti taket.

Men på direkte spørsmål fra fylkestingsrepresentant Per-Gunnar Skotåm, svarer fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande, følgende:

- Dersom sentrisk kjøring tillates med kjøretøy med høyde opptil 4,1 m, vil trafikken være regulert av politiet og hvor motgående trafikk stanses. Vikepliktansvaret vil der-
med ligge på motgående trafikk.

Det innebærer i praksis at alle kjøretøy med en høyde på over 3,3 meter, bryter forbudsskiltet som står ved tunnelen.

DRAMATISK. Johan Christian Eriksen sier det vil få svært dramatiske konsekvenser om tolkningen fra fylkesråden er den gjeldende for tunnelene på fylkesvei 830. Foto: Maria Edvardsen
DRAMATISK. Johan Christian Eriksen sier det vil få svært dramatiske konsekvenser om tolkningen fra fylkesråden er den gjeldende for tunnelene på fylkesvei 830.

- Stanser det meste

Johan Eriksen er daglig leder i Invia AS, som ofte kjører på strekningen med både buss og brøytekjøretøy.

- En slik begrensning betyr i praksis at verken skolebuss, brøytebiler eller skapbiler for varetransport kan kjøre der lovlig uten at tunnelen stenges, sier han til Saltenposten.

- En buss er fra rundt 3,4 meter og oppover, og de fleste skapbilene er rundt fire meter høye. En turbuss som vi for eksempel kjører alpinturer med til Daja, er 3,7 meter høy. Hvis dette regelverket skal håndheves, så må politiet stå der hele dagen. Dette vil ramme så godt som alt av denne typen kjøretøy, slår han fast.

- FRYKTET SVARET. Inne på verkstedet sitt i Sulitjelma, har Per-Gunnar Skotåm mye stort utstyr som kan bli problematisk å frakte med dagens regler. Foto: Helge Simonsen
- FRYKTET SVARET. Inne på verkstedet sitt i Sulitjelma, har Per-Gunnar Skotåm mye stort utstyr som kan bli problematisk å frakte med dagens regler.

- Jeg fryktet svaret

Per-Gunnar Skotåm bor i Sulitjelma, og er vanligvis ikke redd for å ta kontakt med media for å få oppmerksomhet rundt saker han etterspør på fylkesnivå. Men i denne saken tok Saltenposten kontakt med Skotåm, som bekrefter sitt spørsmål.

- Jeg stilte spørsmål om hva de gjeldende reglene er for tunnelen i håp om at det var som det har vært praktisert, nemlig at biler opp mot 4,1 meter kan kjøre der uten assistanse. Men jeg fikk svaret jeg fryktet, og det gir jo dramatiske konsekvenser, slår han fast.

Han er kritisk til at tunnelene ikke ble strosset ut i forbindelse med det arbeidet som er gjort med oppgradringer de siste årene.

- Det er lagt både matter og sprutbetong på veggene, som har gjort det enda smalere enn det var. Når man ser på den store veksten både innenfor friluftsliv og turisme, i tillegg til etableringer av ny industri i Sulis, er dette helt uforståelig ar man ikke har tatt tak i. Det er brukt enorme beløp på disse tunnelene, og man kan ikke ende opp med en situasjon som den vi er kommet i nå, slår han fast.

- Jobber med saken

Når det gjelder skiltsituasjonen på strekningen, er politiet en av høringsinstansene. Trafikkordinator Tom Johansen i Nordland politidistrikt, forteller at de er klar over problemet, og at de jobber med et innspill.

- Vi mener i utgangspunktet det samme som fylkesråden, og det er at all kjøring over 3,3 meter utløser at det skal foreligge en dispensasjon for å kjøre og at politiet må stanse trafikken, sier han.

- Jeg skal ha et møte i dag tirsdag med påtale om akkurat dette, så vi skal ha mer klare svar i løpet av uka, sier han til Saltenposten.

Skiltene som står ved tunnelene er forbudsskilt, og etter at det kom nye bøtesatser i februar i år, er det et forelegg på 7800 kroner å kjøre i mot det.

Powered by Labrador CMS