STOR MASKINPARK. Terje Nordeng, Johan Christian Eriksen og Kjell Eriksen foran den store maskinparken de har skaffet seg. Den hvite bussen og den ene lastemaskinen har de fått levert de siste dagene. Foto: Arild Bjørnbakk
STOR MASKINPARK. Terje Nordeng, Johan Christian Eriksen og Kjell Eriksen foran den store maskinparken de har skaffet seg. Den hvite bussen og den ene lastemaskinen har de fått levert de siste dagene.

Nytt selskap vokser stadig

For to år siden satt han på ei lederstilling i Mesta. Nå har han åtte ansatte i sitt eget selskap.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Johan Christian Eriksen har nå en solid vognpark som han har brukt over fem millioner kroner i maskiner og utstyr på.

Startet med en buss

Han har 13 års fartstid i Mesta, de siste åtte årene som leder for driftskontrakter i Salten med kontorsted på Fauske. Men dette valgte han å forlate til fordel for sitt eget firma.

- Det startet med en buss som jeg innredet til campingbil da jeg fortsatt var på jobb i Mesta. Etter hvert ble det så mange som ville leie meg til busskjøring at jeg kastet ut kjøkken og sengene. Fikk tilbake setene i bussen og begynte å kjøre. Siden det har dette bare rullet på seg, forteller Eriksen.

Kontrakter

Nå sitter han på flere spennende kontrakter. Den første var egentlig brøyting av gangveier i Fauske. Dernest fikk han kontrakten med Fauske kommune for brøyting i Sulis.

Det var etter at A. Moan AS hadde gått konkurs Mesta valgte å invitere inn tre ulike selskaper til å konkurrere om oppdraget, med en prøvetid på to måneder.

- Konkurransen videre om oppdraget vant vi, og nå har vi en kontrakt på tre og et halvt år, sier Eriksen.

Bratt læringskurve

Han forteller at det ble et oppdrag med svært bratt læringskurve.

For med rekordmengder med snø første året ble det utrolig tøft for oss håndtere, innrømmer Johan Christian Eriksen.

Krevende

Nå har de fått ytterligere en kontrakt. Det gjelder kantklipping på riksveiene fra Sommerset i Sørfold til Bolna, med en avstikker til Tverlandet. I tillegg veiene både til Røsvik og Sulis. Totalt snakker vi om 400 kilometer.

- Når vi skal kjøre seks turer blir det til sammen 12 turer fram og tilbake for å få med oss begge siden av veien. Dermed blir det virkelig noen kilometer å legge ned. Det mest krevende er klippingen rundt skilt og andre hindringer, forklarer Eriksen.

Stort mannskap

De mange nye oppdragene har gjort at selskapet har vokst raskt, og nå er de åtte ansatte inkludert far Kjell og sønn Johan Christian Eriksen. Videre jobber Terje Nordeng, som har vært leid ut til snøbrøyting på flyplassen i lange perider.

I tillegg finner vi Johan Magne Vangen, Steffen Valla, Jørn Godtfredsen, Tom Ivar Landstrøm Olsen og Mats Storholm i firmaet. Sistnevnte er nyansatt e fra Narvik og er ikke kommet på plass ennå.

Investeringer

Etter hvert har selskapet skaffet seg en stor bil- og maskinpark med fullt utstyr. Totalt har de brukt over fem millioner kroner. Siste skudd på stammen var buss nummer to i tillegg til en minibuss.

Bussen kostet cirka 1,3 millioner kroner. Den ble kjøpt inn sammen med en ny hjullaster til 1,75 millioner kroner. For ett år siden ble en lignende lastemaskin kjøpt inn. I tillegg rår selskapet over en lastebil og en stor traktor.

Resultat

Alt på plass i lokalene på Fauskehøga, hvor det før var iskremlager, og som Eriksen Buss og Maskin leier hos Stadsalg.

Selskapet som omsatte i fjor for nesten 5,3 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 420.000 kroner. Resultatet før skatt var på vel 300.000 kroner.

Powered by Labrador CMS