TRENGER OPPRUSTING. Grønlifjell tunnel er en av tunnelene på veien mellom Fauske og Sulitjelma.
TRENGER OPPRUSTING. Grønlifjell tunnel er en av tunnelene på veien mellom Fauske og Sulitjelma.

Leder

Nye veier for milliard-beløp

Det planlegges tidenes vei-investering i Nordland.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av mai var fylkesrådet i Nordland i Sandnessjøen og innfridde at mangeårig ønske fra ordførerne på Ytre Helgeland.

Til den nette sum av 5,2 milliarder kroner.

Pengene skal gå til å knytte Dønna og Herøy til fastlandet gjennom en undersjøisk tunnel.

Det skal bli tidenes vei-investering i Nordland.

Tunnelen vil binde opp det meste av hva Nordland fylke har å investere for i mange år framover, og da ikke bare til vei.

Selv om fylket håper på at staten skal bidra.
Allerede i neste uke skal fylkestinget i Nordland godkjenne dette milliard-løftet. Som så langt har skapt liten debatt.

Argumentet for veien er å bedre mulighetene for næringslivet, spesielt sjømatnæringen.

Et annet veiprosjekt som også har fått vind i seilene, er en fortsettelse av kystriksveien fra Bodø og nordover.

Den skal gå via Steigen og Lofoten til Troms.
Fremskrittspartiet i Nordland er blant de som ivrer for det prosjektet. I tillegg til næringslivets behov, er reiseliv et argument.

Turistene skal slippe å kjøre E6.

Dagens Kystriksvei ble fylkesvei i 2010. Med dagens struktur er det derfor fylket som må bekoste en forlengelse videre nordover.

Selv om man også her håper på staten.
Samtidig sliter fylkeskommunen med å vedlikeholde de veiene de eier i dag. Etterslepet er på minst åtte milliarder kroner.

Her skurrer det. Noen av ønskene er urealistiske.

Vi skulle gjerne sett at fylkeskommunen hadde rustet opp de veiene vi allerede har, før de begynner å bygge nye.

Som for eksempel veien til Sulitjelma.

Her skulle fylket for lengst ha rustet opp tunnelene til en forsvarlig standard, og dermed lagt til rette for ny gruvevirksomhet.

I dag er veien til tider farlig å ferdes på.

Men den veien er det ingen politikere som prioriterer. Man blir ikke like populær av å utbedre veier som å bygge nye.

Spesielt i et valgår.
Nye veiprosjekter er spennende. Lokalpolitikere har gode motiver for å fremme dem.
Men vi skulle ønske at våre fylkespolitikere hadde bedre bakkekontakt.

Powered by Labrador CMS