TAR TID Å UTREDE: Saken om forlengelse av jernbanesporet fra Fauske til Tromsø tar tid å utrede. Her ser du et SJ-tog på tur fra Bodø mot Fauske. Foto: Kenneth Strømsvåg
TAR TID Å UTREDE: Saken om forlengelse av jernbanesporet fra Fauske til Tromsø tar tid å utrede. Her ser du et SJ-tog på tur fra Bodø mot Fauske.

Debatt:

Nord-Norgebanen og fylkesrådet i Nordland

Det er i denne situasjonen at Nordland fylke velger å gå bakvendt inn i framtida.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no

Etter å ha deltatt på Samferdselskonferanse i Salten regionråd sitter jeg igjen med at det i første rekke er husmannsånden som rår.

Etter et generelt politisk innlegg om den økonomiske situasjonen fra statssekretæren i departementet med vanskelige prioriteringer var vel lista lagt for fylkespolitikere og andre.

Samferdselsråden innledet om fylkets prioriteringer.

Innlegget forteller meg at det fylkesråden var mest opptatt av var at de måtte prioritere Ofotbanen og Nordlandsbanen, men gå i mot Nord Norgebanen.

I den debatten som kom etterpå var det tydelig, at mange ikke har lest KVU-en om Nordnorgebanen. Dessverre inneholder den intet nytt i forhold til den gamle KVU-en fra 2021,annet enn den gamle om at alt er for dyrt,problemer for samene osv, mens det er lite vektlagt det enorme potensialet som ligger i framtidig norsk fiskerinæring med tilhørende rask behov for å få fisken til markedet og konkurransedyktige priser og masse å spare i forhold til klima og natur.

I dag er kapasiteten på Nordlandsbanen sprengt. Det viser at toget er konkurransedyktig, men da må vi tørre å satse.En fornya Nordlandsbane vil være en del av en Nord-Norgebane som vil gå fra Fauske til Tromsø og med mulighet for utvidelse til Alta osv.

Det må nå kreves et svar fra Nordland fylke da de har satt foten ned for en Nord-Norgebane og dermed for en landsomfattende moderne stambane gjennom landet. Det er virkelig trist. Og i tillegg mot et stort flertall i fylket som er for banen.

Fra før har det vært gjort gode utredninger fra Norsk bane i Ålesund som har et langt meir optimistisk bilde av ei utbygging av en stambane ikke minst i forhold til klima, ressursbruk og økonomi.

Det er i denne situasjonen at Nordland fylke velger å gå bakvendt inn i framtida.

De burde heller ha lært av tidligere pionerer som satset et helt statsbudsjett på Bergensbanen. Hva er da 2-3-400 milliarder i forhold til de behov den skal dekke og med et olje-
fond som snart bikker over av inntekter som vi tydeligvis ikke skal bruke. Da er det visst bedre å la fondet drukne på børsen i ei tid der det meste er usikkert.

Powered by Labrador CMS