ENIGHET. Ordstyrer Sverre Breivik fikk en enkel jobb med å lede debattmøtet om Nord-Norgebanen på Fauske bibliotek torsdag kveld. Alle var eige med leder for aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen, Svein Arnt Uhre (t.h.) om fordelene med å bygge jernbanen videre nordover. Foto: Rita Jørgensdatter
ENIGHET. Ordstyrer Sverre Breivik fikk en enkel jobb med å lede debattmøtet om Nord-Norgebanen på Fauske bibliotek torsdag kveld. Alle var eige med leder for aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen, Svein Arnt Uhre (t.h.) om fordelene med å bygge jernbanen videre nordover.

- Nord-Norgebanen må løftes fram igjen

- Nordland er i ferd med å havne i bakevja når det gjelder utbygging av jernbanen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det var de enige om, politikere og ildsjeler som møttes på Fauske bibliotek torsdag kveld for å diskutere framtiden for Nord-Norgebanen.

Enighet

De frammøtte politikerne, Hilde Dybwad (AP), Per Gunnar Skotåm (Rødt) og Ole Tobias Orvin (SV) var alle enig i at dette et en viktig sak å få løftet fram igjen.

Svaret her er samarbeid, noe det er politisk enighet om i Fauske.

Dermed ble det ikke noen heftig debatt å styre for Sverre Breivik som var tilkalt som ordstyrer.

Men han ledet politikerne elegant gjennom en times dialog omkring temaet.

Troms jobber

Svein Arnt Uhre, leder for aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen informerte om status for Nord-Norgebanen.

Han kunne fortelle at i Troms jobbes det for å etablere jernbane mellom Narvik og Tromsø. Varetransport nordover går via Sverige, og bruker mye lengre tid, enn om transporten hadde gått direkte gjennom Norge.

- I Nordland står vi i fare for å komme i bakevja. Det bevilges store summer til jernbane i Norge, og vi vet alle hvor «mye» av dette som brukes i Nord-Norge, sa han.

Føringer

I neste Nasjonal Transportplan (NTP) legges føringer for utbygging av vei og jernbane fram til 2029, med et perspektiv fram mot 2050. Arbeidet er godt i gang.
- I et slikt perspektiv bør jernbanen videre nordover være med, og i dette arbeidet er samarbeid viktig. Samarbeid både over kommune- og fylkesgrensene og mellom de politiske partiene, sa Uhre.

Suksess

Han understreket at Nord-Norgebanen vil hele Nord-Norge vil ha nytte av, enten det gjelder varetransport, befolkningsforflytning eller næringsutvikling.
- Saltenpendelen er til tross for dystre spådommer, en suksess, og vi trenger flere slike suksesshistorier i nordnorsk jernbanehistorie.

Må framsnakkes

I tillegg til Uhre deltok Trond Andreassen fra Jernbaneverket med viktig informasjon.

Politikerne var enige om at en god ting kan ikke sies for ofte, og at videre utbygging av jernbanen nordover må framsnakkes og holdes varm, til målet er nådd

Fauske bibliotek som satte temaet på dagsorden, utvider stadig sin aktivitet. Torsdagens møte er et ledd i å utvikle biblioteket som arena for dialog og diskusjon.

Powered by Labrador CMS