HAR PENGER. Norge har penger nok til å bygge Nord-Norgebanen, skriver Saltenposten på lederplass Foto: Arild Bjørnbakk
HAR PENGER. Norge har penger nok til å bygge Nord-Norgebanen, skriver Saltenposten på lederplass

Leder:

Nord-Norgebanen blir et spennende prosjekt

Nord-Norgebanen blir det mest utfordrende og spennende prosjektet i Norge, fra den dagen byggingen starter til det første toget går fra Fauske til Tromsø. Det vil gi hele landet et løft.

Publisert Sist oppdatert

Det er vår konklusjon etter at Jernbanedirektoratet har lagt fram sin rapport som nå er ute på høring. Skeptikerne var raskt ute på banen, men vi har tro på at de vil overdøves av alle mulighetene som ligger i utbyggingen.

120 milliarder kroner er mye penger. Men Norge har disse pengene. I april passerte oljefondet vårt 9.000 milliarder kroner. Det er penger nasjonen har plassert i utlandet. Nå er det på tide å bruke en andel av sparepengene i Nord-Norge.

Utfordringen kan bli at en byggingen av Nord-Norgebanen trekker så stor aktivitet til Nordland og Troms, at utbygginger andre steder i landet må reduseres for å unngå press på priser og arbeidskraft. Flyttestrømmen vil snu nordover.

Akkurat slik oljevirksomheten i Nordsjøen skapte en teknologisk utvikling, vil Nord-Norgebanen også kreve et teknologisk løft. Lange bruer over dype fjorder og lange tunneler vil gi ingeniører noe å tygge på. Men de vil finne løsninger.

Den aller største utfordringen er å samle nordlendingene i et samstemmig krav om at nå er det på tide at jernbanen forlenges nordover. Vi har ventet altfor lenge. Nå må vi komme igang.

Nord-Norgebanen vil gi landsdelen en miljøvennlig transport av personer og gods, et alternativ til fly og biltrafikk. Samtidig kan det være mulig å bygge en ny, ferjefri E6 parallelt med jernbanetraseen.

Noen nordlendinger har begynt å snakke om alternativer, som å ruste opp dagens Nordlandsbane og satse på jernbanen over Narvik. De har havnet på et farlig sidespor.

Nå må landsdelen forenes i kravet om å få forlenget Nord-Norgebanen. Nordland Arbeider-
parti har gått inn for den løsningen, og da får Tor-Arne Strøm fra Rana være glad at også
Nordlandsbanen må rustes opp og elektrifiseres underveis.

Ved neste stortingsvalg bør bygging av Nord-Norgebanen bli hovedsak i valgkampen.
I mens er det bare å skrive under på underskriftskampanjen "Bygg Nord-Norgebanen nå!"

Powered by Labrador CMS