HIT, MEN IKKE LENGER. Jernbanedirektoratet anbefaler at man ikke bruker 280 milliarder kroner på å bygge nordnorgebanen. Foto: Arild Bjørnbakk
HIT, MEN IKKE LENGER. Jernbanedirektoratet anbefaler at man ikke bruker 280 milliarder kroner på å bygge nordnorgebanen.

- Vil koste 280 milliarder kroner:

Nord-Norgebanen anbefales skrotet

Jernbanedirektoratet anbefaler ikke å gå videre med planene om å bygge ut Nordlandsbanen til Tromsø og Harstad.

Publisert Sist oppdatert

NORDLAND: Utredningen blir overlevert til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) onsdag.

Utbygging av en fullstendig Nord-Norgebane kommer til å koste over 281 milliarder kroner, ifølge direktoratets beregninger. Alternativet med en fullstendig Nord-Norgebane med arm til Harstad er det dyreste. Uten avstikkeren til Harstad vil utbyggingen koste 234 milliarder, mens en bane mellom bare Narvik og Tromsø koster 111 milliarder.

– Vi anbefaler en målrettet styrking av de eksisterende jernbaneforbindelsene til og fra Nord-Norge, lyder Jernbaneverkets konklusjon, med henvisning til Ofotbanen og Nordlandsbanen.

– Negativt for klimaet

Direktoratet mener at en slik togutbygging vil være en dårlig løsning av flere grunner.

– En utbygging av Nord-Norgebanen vil både gi dårlig samfunnsøkonomisk lønnsomhet og negative virkninger for natur og miljø, klima og reindrift, konkluderer direktoratet.

Jernbanedirektoratet beregnet i 2019 at det ville koste minst 113 milliarder kroner å forlenge Nordlandsbanen til Tromsø. Også den gang mente Jernbanedirektoratet at banen ikke ville være samfunnsøkonomisk lønnsom. Utredningen som ble lagt fram onsdag, viser at prislappen har steget.

Senterpartiet ville bygge

Regjeringen har i Hurdalsplattformen gått inn for å «gjennomføre en konseptvalgutredning med mål om å realisere utbygging av Nord-Norgebanen.»

Senterpartiet slo fast før valget i 2021 at de vil komme i gang med byggingen.

Også SV vil ha togstrekket på plass.

Powered by Labrador CMS