SPESIELL PASSASJER. Her er modellbåten til Newton Sørfold klar til å forlate hurtigruta. Det var mye god marin erfaring representert ved overrekkelsen i skipets resepsjon. Fra venstre Newton-lærer Bjørnar A. Pettersen, hotellsjef Aksel Antonsen, maskinsjef Svein Egil Røstad og kaptein Bjørn Ivar Pedersen. Alle foto: Bjørnar A. PettersenVIKTIG. - Oppi alt det andre som også måtte på plass i høst, var denne båten blitt så utrolig viktig. Den var i tankene hver dag jeg satt på skolen på Straumen og jobbet med prosjektet. Jo verre det så ut, jo viktigere ble modellen, forteller Bjørnar A. Pettersen.I LAND. Laberg og Antonsen bærer modellbåten trygt i land i Bodø.BÆRES UT. Her bistår Jørgen Laberg (t.h.) hotellsjef Aksel Antonsen med å få båten gjennom korridorene og opp trappene i hurtigruta.EGET ROM. «Du må ta bilde av den mens den ennå er hel», spøkte hotellsjef Aksel Antonsen, med et godt glimt i øyet. Her er modellbåten inne på sin egen lugar på reisa fra Ålesund til Bodø.
SPESIELL PASSASJER. Her er modellbåten til Newton Sørfold klar til å forlate hurtigruta. Det var mye god marin erfaring representert ved overrekkelsen i skipets resepsjon. Fra venstre Newton-lærer Bjørnar A. Pettersen, hotellsjef Aksel Antonsen, maskinsjef Svein Egil Røstad og kaptein Bjørn Ivar Pedersen. Alle foto: Bjørnar A. Pettersen
Newton-båten er vel i havn
Nå har Newton-rommet i Sørfold fått på plass modell av en brønnbåt, flott levert med hurtigruta.
SØRFOLD: - Julenissen kom veldig tidlig i år, i hvert fall til Newton-rommet i Sørfold, sier den glade Newton-lærer en Bjørnar A. Pettersen.
For en uke siden kunne han ta imot en etterlengtet modellbåt som skal brukes i undervisningen.
Frustrasjon ble glede
- Da jeg stod på kaia i Bodø og så hurtigruta «MS Midnatsol» sige inn til kai, måtte jeg innrømme for meg selv at det nok var første gang jeg hadde sett hurtigruta legge til og kjent klump i halsen - av glede. For bare få uker siden var det en helt annen følelse som rådde, da vi jobbet iherdig i inn og utland for å få tak i noe helt spesielt til Newton-rommet vårt på Straumen skole, forteller Pettersen.
I Newton-rommet skal elever fra hele Salten etterhvert kunne komme på besøksundervisning en hel dag, for å lære blant annet om fiskeoppdrett, et av hovedtemaene i Newton Sørfolds tilbud som starter rett over nyttår.
Lovet penger
- Alt startet så utrolig perfekt i sommer, med en stor pott penger bevilget fra Marine Harvest-fondet. De skulle gå til spesifikke utstillingsmodeller fra fiskeindustrien - ei fiskemerde og en båtmodell, forklarer Pettersen.
Elementene i rommet skal vise barn og unge noe visuelt og flott, ikke bare som bilder eller film, men noe å ta på, forklare, og relatere direkte til kommunens industri og næringsliv. Rett og slett arbeidsplasser i miniatyr.
Virket enkelt
Men like enkelt skulle det ikke fortsette.
- Fra pengene var bevilget, og til vi kunne sitte med det ferdige produktet, skulle vise seg å bli vanskeligere enn vi kunne drømme om. Det virket jo så enkelt, siden andre Newton-rom tidligere hadde fått ordnet slike modeller, og til priser innenfor det vi hadde fått av tilskudd, forteller Newton-læreren.
Ukene gikk, epostene fløy ut i øst og vest, telefoner hit og dit. Tips som ledet inn på noen veier som så lovende ut, viste seg å stoppe opp.
- De fleste firmaene jeg prøvde å få napp hos, svarte ikke en gang, sier Bjørnar.
Ble altfor dyrt
Etterhvert kom han i kontakt med noen som hadde forbindelser til modellbygging i Kroatia og Estland. Dette så ut til å kunne gi ei løsning.
- Kontakt ble opprettet med modellbyggere, men svaret tilbake fikk lufta til å gå litt ut av oss igjen. Prisen ble så høy, at det var uaktuelt innafor de rammene vi hadde. Vi kom også i kontakt med produsent i det fjerne østen, og svaret her var det samme.
Fikk et tips
Til slutt var det bare å sende en siste fortvilet melding til de som hadde bevilget penger, og si at det dessverre kunne se ut til at de måtte droppe prosjektet. I hvert fall dersom det ikke kom på banen en annen løsning enn det de hadde jobbet med i flere måneder.
- «Kontakt denne karen her!» - stod det plutselig en dag i en e-post. Da hadde jeg fått formidlet hjertesukket til Marine Harvest, og via en person i dette nettverket, Roger Pettersen, fikk jeg altså plutselig et tips.
Dermed tok Newton-læreren kontakt med Glen Bradley i firmaet Rostein AS, et Ålesund-firma som har med brønnbåter å gjøre.
Uventet svar
Læreren presenterte saken kortfattet, deres sterke ønske om en båtmodell til Newton-rommet, og hvor uventet store kostnadsoverslag de hadde fått fra utlandet.
Svaret som da kom i retur, var uventet. Veldig uventet.
- «Jeg har denne på kontoret... vårt siste fartøy... se vedlagt bilde, tror den er cirka 1,70 meter lang. Om det er av interesse... halv pris... vi sponser resten... når trenger dere modellen?... nærmeste hurtigrutekai?». Jeg måtte lese meldinga temmelig mange ganger. Hva var det egentlig som sto der?
Midtpunkt
Bjørnar A. Pettersen er usikker på om han tenkte helt klart da han leste svaret. Det var nesten for godt til å være sant.
- Båten jeg så på bildet var rett og slett helt fantastisk flott. En moderne brønnbåt, modell av «Ro Arctic», som ble bygd nylig, og som er samme plattform som de nye som skal leveres til Marine Harvest i 2017. En modell jeg med én gang så ville bli et perfekt midtpunkt i Newton Sørfolds lokale her i Straumen.
Han svarte kjapt tilbake - «Denne går vi for!», og smilte fra øre til øre dagen etter når han kunne fortelle nyheten til planleggingsgruppa for Newton-rommet.
Fikk fraktehjelp
Siden meldinga kom om at saken løste seg, har det mest handlet om hvordan de skulle ordne frakt, og når. De var skeptiske til å sende båten, siden den kunne bli skadet, og Pettersen så for seg at han måtte kjøre sørover for å hente den.
Men så fikk de på nytt hjelp fra Glen Bradley. Han hadde fått en god avtale om fri frakt med hurtigruta «MS Midnatsol», som dermed fikk være med og sponse Newton Sørfold på sin måte.
- På uventet vis har det største problemet for Newton Sørfold denne høsten, blitt til den beste solskinnshistorien. Vi kommer til å smile lenge av dette, innrømmer Newton-læreren.
Takknemlig
- Det er lett å kjenne på takknemlighet overfor firma og personer som stiller opp på denne måten. Fra tipset fra Roger Pettersen, første epost fra Glen og Rostein AS i Ålesund, og via kontakten med hotellsjef på «MS Midnatsol», Aksel Antonsen. Disse har hjulpet oss på en fremragende måte, sier Bjørnar A. Pettersen, og fortsetter:
- Kanskje ligger det også noe symbolsk i navnet på båten - «Ro Arctic». Dens nye hjem ble et Newton-rom på ei barneskole, rett nord for «the arctic circle» - polarsirkelen.