SKAL BLI TRYGGERE. Allerede til våren skal det begynnes jobb med å utbedre alle tunnelene mellom Fauske og Rognan. Kvænflågtunnelen er en av dem. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
SKAL BLI TRYGGERE. Allerede til våren skal det begynnes jobb med å utbedre alle tunnelene mellom Fauske og Rognan. Kvænflågtunnelen er en av dem.

Nå skal tunnelene bli mye sikrere

Statens vegvesen skal gjøre mye mellom Fauske og Rognan. Arbeidet starter allerede til våren.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Fra før av er det klart at alle tunnelene mellom Fauske og Mørsvikbotn skal utbedres og erstattes.

Nå melder vegvesenet at de også skal oppgradere flere av tunnelene sørover også.

- Generelt kan vi si at det blir nye nødlys, flere og nye nødtelefoner, mer brannslukkeutstyr og noen andre tiltak for å øke sikkerheten for trafikanter og utrykningsetater ved kollisjoner og bilbrann. I tillegg vil det bli nytt lys i en del av de gamle tunnelene, forteller prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen, Region nord i en pressemelding.

I Salten er det Kvænfloget-, Setsåhøgda-, Saksenvik-, Saltnes- og Dalmovikhalstunnelen som skal jobbes med.

Mye å ta igjen

På landsbasis skal 200 riksvegtunneler oppgraderes innen 2019 for å fylle kravene til EU's tunnelsikkerhetsforskrift.

De aktuelle tunnelene i nord har ulike standarder på grunn av forskjellige byggetidspunkt. De oppfyller kravene som gjaldt da de ble bygd, men nå skal de få skiftet ut eldre teknisk utstyr og tilfredsstille nye krav til sikkerhetsutrustning.

Hva som skal gjøres i hver av dem avhenger av trafikkmengde, lengde og tilstand.

Trafikale utfordringer

Når entreprenøren er valgt blir det avgjort rekkefølge, arbeidsperiode og trafikkmessige konsekvenser for de tolv første tunnelene. Trafikken vil uansett bli en stor utfordring.

- På E6 i Nordland har vi få eller ingen reelle omkjøringsmuligheter. Det betyr at vi er nødt til å arbeide samtidig som det går trafikk forbi anleggsstedet, og vi må regne med nattarbeid for å kunne arbeide effektivt, sier Livik.

Han forsikrer at god fremkommelighet i anleggsperioden blir vektlagt i oppdraget med å få enda sikrere tunneler i framtida.

- Vi skal gjøre det vi kan for at ulempene blir så små som mulig, både for de som kjører og for de som bor i nærheten av der vi skal arbeide. Trafikantene må likevel regne med nedsatt hastighet og noe ventetid. I forberedelsene har vi hatt møter med blant andre kommuner og nødetater og fått gode innspill før vi setter i gang. Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi har planlagt gjennomføringen for hver tunnel, sier han avslutningsvis.

ANNONSE
Powered by Labrador CMS