ALLSIDIGE. Arbeidsgjengen som har pusset opp den gamle legeskyssbåten «Skjerstad» utfyller hverandre med sine kunnskaper. Fra venstre båtbygger Harald Kvalen, maskinist Per Jostein Pedersen, sokneprest Gjermund Gryt, mekaniker Gunnar Kvikstad og elektriker Knut Estensen. Foto: Maria E. Trondsen
ALLSIDIGE. Arbeidsgjengen som har pusset opp den gamle legeskyssbåten «Skjerstad» utfyller hverandre med sine kunnskaper. Fra venstre båtbygger Harald Kvalen, maskinist Per Jostein Pedersen, sokneprest Gjermund Gryt, mekaniker Gunnar Kvikstad og elektriker Knut Estensen.

Nå skal «Skjerstad» døpes

Restaurering og sjøsetting er unnagjort. Nå gjenstår bare dåp for den gamle skyssbåten.

Publisert Sist oppdatert

SKJERSTAD: Fredag 14. september klokka 17 markeres det at kommunebåten «Skjerstad» i grove trekk er ferdig med halv annet års restaurering, at sjøsetting er fortatt og at ordfører Ida Pinnerød vil forta dåp at den gamle skyssbåten som ligger ved Utvik brygge i Breivika.

- Båten var en livsnerve i Skjerstadfjorden fra 1930-tallet, og vi er svært stolte og glade for at vi er kommet så langt at vi kan vise den fram, sier Gjermund Gryt i en pressemelding.

Kulturinnslag på dåpen

Flere tradisjonsbåter har meldt sin ankomst til begivenheten, blant dem fembøringen «Fauskeværingen»

Det vil bli stand fra lokalt næringsliv og både Bodø trekkspillklubb, Breivik sangerlag og Skjerstad mannskor vil delta med kulturinnslag.

Kommunebåten «Skjerstad» ble bygd i Saltdal av båtbygger Johan Olsen i 1934. Kutteren på 34 fot ble satt i drift som skyssbåt i Skjerstad kommune.

Den ble innkjøpt av kommunen og overtok tjenesten etter en vel utslitt mindre båt. Motoren til gammelbåten, en 14 hk Rappmotor, også denne veldig slitt, ble satt inn i «nybåten».

Ny motor etter krigen

Den første båtføreren var Petter Hagen som driftet båten fram til i 1942. Flere båtførere avløste hverandre, og i 1947 ble det installert en ny 17 hk Rappmotor. Etter to-tre år ble det også installert lysanlegg om bord. Dette skjedde etter mye diskusjon i kommunestyret, «kunne det være nødvendig?»

Etter hvert overtok Ragnvald Pettersen som båtfører og hadde driftsansvaret til i 1953 da Hans Jakobsen overtok og var båtfører helt til i 1966. Etter hvert ble veiene bedre utbygd, og nordsida av fjorden ble i 1963 overført til Bodin kommune, senere Bodø.

Gradvis førte dette til at bygdene ble mindre avhengige av skyssbåten, og i 1966 solgte kommunen båten til Hans Jakobsen. Han kalte båten «Terje» og drev noen år skyssfart i privat regi, samt at han drev Lofotfiske noen vintre.

Solgt til Sortland

I 1978 solgte Hans båten til Per Sæther på Sortland, og han gav båten navnet «Holmen». I hans tid ble det installert ny motor, en tresylindret 24-36 hk Marna som står i båten fremdeles. Rappmotoren ble gitt til båtmuseet i Gratangen.

I 1986 ble båten solgt videre til Ole Hay på Sortland, som igjen solgte den til Bjørn Storås i Tromsø. Han kalte båten «Bør Børson». I 2004 ble båten igjen utlagt for salg og ble kjøpt av Kirsten og Åsmunn Amundsen i Tromsø.

Og her starter fortellingen om at kommunebåten er kommet hjem til sin opprinnelige fjord.

Funnet på internett

- Hva skulle vi gjort uten internett?

En vakker dag sitter Per Jostein Pedersen og blar på Finn.no. Blant annet ser han etter gamle båter, for båtinteressen er stor. Da dukker det opp et bilde av en gammel kutter med tilhørende tekst som skaper nysgjerrighet. Etter hans nærmere undersøkelser viser det seg at det faktisk er den gamle kommunebåten i Skjerstadfjorden. Og det viser seg også at det er flere interesserte kjøpere, så ting haster.

Per Jostein tok kontakt med Gryt og de tok med seg båtbygger Harald Kvalen og dro til Tromsø.

- For å gjøre en lang reisehistorie kort, så stevnet kommunebåten inn Skjerstadfjorden for egen maskin, og med initiativtakerne Per Jostein, Harald og undertegnede ombord torsdag 15. september 2016, opplyser Gryt.

Kulturhistorisk verdi

Da var det klart for restaurering.

- Hovedårsaken til at vi tente på ideen om å kjøpe heim båten er den store kulturhistoriske verdien den har for folket langs fjordene våre. Og vi er svært glade for den overveldende positive mottakelsen vi har møtt. Vi er også takknemlige for selgers ønske om at båten skulle komme heim, og for den overkommelige prisen de satte på den, 60.000 kroner, sier Gryt.

- La oss få sagt det med en gang; prosjektet hadde vært umulig å realisere uten Harald Kvalens kunnskap, arbeidskapasitet, glede og store interesse.

Til Rognanfjæra igjen?

4. november i 2016 ble det avholdt stiftelsesmøte i samvirkeforetaket «Kommunebåten Skjerstad». 15 personer møtte på Breivik samfunnshus denne kvelden.

Samvirkes styre består av: Per Jostein Pedersen, formann, Knut Estensen, kasserer, Gjermund Gryt, sekretær, Harald Kvalen, styremedlem og Gunnar Kvikstad, styremedlem. I skrivende stund arbeides det med å få foretaket registrert i Brønnøysundregistrene.

Noen kaller dette et «hårete» mål, men vi arbeider ut fra målsettingen om at MK Skjerstad skal være klar til sjøsetting på sensommeren i 2018. Da håper vi på stor festivitas i Utvikfjæra med diverse kulturelle innslag, så bare start på sang- og prologskrivinga. Videre er håpet at vi i slutten av august kan «tøffe» innover fjorden og hilse på Rognanfjæra der båten ble sjøsatt i det Herrens år 1934.

Powered by Labrador CMS