PÅ GARDERMOEN. Her har kunstneren selv tatt plass oppå senga på Gardermoen. Foto: Privat
PÅ GARDERMOEN. Her har kunstneren selv tatt plass oppå senga på Gardermoen.

Munch-inspirert seng fra Fauske

Sommerens marmor-symposium skal bidra til mer bruk av fauskemarmor som kunst. Ei seng i rosa marmor står som et eksempel.

Publisert Sist oppdatert

GARDERMOEN: Kunstneren Anne Katrine Dolven har laget senga, i rosa marmor fra Leivset. Den står utstilt like innenfor passkontrollen på utenlandsavdelingen på Gardermoen.

- Sengen er inspirert av Edvard Munchs maleri «Mellom klokken og sengen». Det er et viktig bilde for meg. På dette bildet ser man litt av ei seng, og den har striper, akkurat som den rosa leivsetmarmoren, sier Anne Katrine Dolven.

Hun laget tre senger av den store marmorblokka som hun fikk i Løgavlen. Ei står utenfor en inngang på Universitetet i Tromsø, ei er kjøpt av Oslo kommune og står inne på Vigelandsmuseet. Den skal plasseres utenfor museet, som ligger rett over gata fra Frognerparken/Vigelandsparken.

- Jeg vil helst at disse sengene skal være i det offentlige rom, ikke i en privat hage eller inne på et lukket museum, sier kunstneren til Saltenposten.

Viktig for oss

Hennes forklaring på hvorfor det ble akkurat ei seng av leivsetmarmoren, er at hun mener senga er en stor og viktig del av våre liv.

- Vi blir født i ei seng, vi dør i ei seng og vi elsker i ei seng, sier Anne Katrine Dolven. Hun er opprinnelig fra Oslo, men flyttet som 20-åring til Lofoten der hun har sitt hjem og atelier på Kvalnes på yttersida mot storhavet, et sted hun jobber godt til alle årstider. Hun har som kunstner oppholdet seg i perioder mellom Berlin, London og Lofoten

A K Dolven, som hun signerer sine arbeider med, er en allsidig kunstner. Hun jobber både med maleri, film og foto i tillegg til skulpturer. Hun er utdannet i Paris, Aix-en Provence og Oslo, der hun også var professor på Kunsthøgskolen i en periode fra 2009.

SKRYT. Anne Katrine Dolven har mye god å si om fauske-marmor som kunstmateriale. Foto: Privat
SKRYT. Anne Katrine Dolven har mye god å si om fauske-marmor som kunstmateriale.

Ettertraktet

Hun har stilt ut og vært innkjøpt til en rekke viktige offentlige samlinger og museer i inn og utland.

Hun vant den internasjonale konkurransen om utsmykning av kulturkvartalet Stormen i Bodø. Nå har hun et stort og nytt marmorarbeide «16 solnedganger» utstilt på det ganske nye og svært populære Amos Rex-museet i Helsinki.

Dolven har også laget en rekke mindre objekter av marmor fra Fauske. Noen av dem skal med på ei retrospektiv (tilbakeskuende) utstilling hun skal ha på det nye Nasjonalmuseet i 2025. Da kommer hun til å vise enkelte av sine første arbeider med fauskemarmor, tilbake til 90-tallet.

Engelsk konfekt

Tidlig på 90-tallet oppdaget hun marmor fra Fauske som kunstmateriale. Hun har laget flere mindre skulpturer først i hvit marmor, senere i rosa.

Den hvite marmoren på Fauske er noe porøs, men passer til mitt bruk i enkelte mindre verk, den er også er veldig fin i sårbarhet og med sine krystaller. Den stripede rosa marmoren fra Leivset ligner på engelsk konfekt. Det er en ressurs vi har. Vi trenger ikke dra til Italia for å finne marmor, sier kunstneren, som er gald for å kunne bruke materiale fra der hun startet sitt kunstnerskap. Hun skulle gjerne vært med marmorsymposiet på Fauske som starter på fauske 25. juli, men hun har så mye annet å gjøre i denne perioden.

- Kenn-Ole Moen har tatt et flott initiativ, som jeg støtter fullt og helt. Kjempefint at han har fått dette i stand, sier Anne Katrine Dolven, kvinnen bak ei helt spesiell seng nært passkontrollen på Norges hovedflyplass.

Powered by Labrador CMS