FÅR BEHOLDE STRIPA. Alf Sture Vik, her med et modellfly på Rognan flyplass, er leder av Saltdal Flyklubb. Han har kjempet for å beholde flyplassen og berget den fra å ende som boligtomter. Arkivfoto: Tor FribergMÅ STARTE PÅ NYTT. Arealplanlegger Frode Tjønn har ledet arbeidet med å finne områder ved flyplassen som kan egne seg for boligbygging. Nå må han starte på nytt.FÅR BEHOLDE STRIPA. Alf Sture Vik, her med et modellfly på Rognan flyplass, er leder av Saltdal Flyklubb. Han har kjempet for å beholde flyplassen og berget den fra å ende som boligtomter. Arkivfoto: Tor Friberg
Politikerne sparer flystripa:
- Man er der for innbyggerne, og av og til må man tenke om igjen
Etter massive protester fant politikerne ut at de ville spare flystripa på Rognan og bygge hus andre steder. Nå må de bestille ny boligplan.
SALTDAL: - Et bedre resultat kunne vi aldri har fått, sier Alf Sture Vik i Saltdal flyklubb etter at politikerne i formannskapet bestemte seg for å ta flystripa på Rognan ut av boligplanen.
- Jeg er glad for at vi er delvis i mål nå og setter stor pris på alt engasjementet rundt dette, både i form av leserbrev og debatter, sier Vik til Saltenposten.
FÅR BEHOLDE STRIPA. Alf Sture Vik, her med et modellfly på Rognan flyplass, er leder av Saltdal Flyklubb. Han har kjempet for å beholde flyplassen og berget den fra å ende som boligtomter. Arkivfoto: Tor FribergFÅR BEHOLDE STRIPA. Alf Sture Vik, her med et modellfly på Rognan flyplass, er leder av Saltdal Flyklubb. Han har kjempet for å beholde flyplassen og berget den fra å ende som boligtomter. Arkivfoto: Tor Friberg
Bestilte plan
Annonse
Annonse
Kommunestyret bestilte en boligplan for flyplassområdet. Både Høyre, Saltdalslista og Senterpartiet uttrykte i mars at de ønsker å se på mulighetene for å gjøre flyplassen om til boligtomter.
Annonse
Nå har politikerne imidlertid gjort helomvending i saken, etter mye debatt og engasjement for å bevare flystripa. Det innebærer at de må se etter boligtomter andre steder.
Omforent forslag
I siste formannskapsmøte tirsdag denne uka kom det to ulike forslag opp i møtet fra begge fløyene, som til slutt endte opp i et felles omforent forslag.
Annonse
Planen var å kunne legge ut 20-25 boliger til folk som ønsker å etablere seg i Rognan-området, noe som lett kunne la seg gjøre på flyplassen.
- Nå må vi gå tilbake og se oss litt i speilet og finne andre steder å bygge boliger på, sier Rune Berg.
Steinar Maarnes (H) forklarer helomvendingen med den sterke motstanden planene møtte.
- Man er der for innbyggerne, og må av og til gjøre en vurdering man ikke har gjort før. Det vi trenger det er et sted hvor vi har hvert fall 20 tomter på en plass, og det må være sentrumsnære tomter, sier han.
Flyplass-skogen
Rådmannens forslag for flyplassområdet ble vedtatt, men med tre tilleggspunkter. Det innebærer at flystripa unntas fra reguleringsplanarbeidet. Kommunen vil også utrede mulighetene for andre sentrumsnære tomter inkludert skogen som ligger rundt flyplassen.
En ny adkomstvei til idrettsanleggene ved flyplassen blir også tatt med i arbeidet med reguleringsplanen.
Luftige muligheter
I kommunestyret 19. april skal saken vedtas endelig. Vik ser fram til at flyklubben nå kan lage avtaler som blir mer forutsigbare.
Han leker med tanken på et nordnorsk luftsportssenter, og tror også det finnes muligheter for å etablere seg på Rognan med småfly-reparasjon og vedlikehold.
- Slik det er nå, må man enten til Sverige og sørover for å reparere småfly, sier han.
Småfly-turisme
Han mener det betyr mye for kommunen, og ser for seg at det blir lettere å markedsføre Saltdal «fra lufta».
Annonse
- Det betyr at vi kan begynne å markedsføre Saltdal med flyturisme, sier Vik, som blant annet foreslår å invitere fiskeglade europeere via småfly for å fiske i elvene.
Men også skolene bruker området, som er et viktig turområde og gir rom for masse aktiviteter, som friluftskonserter og motortreff.
- Mulighetene er der så lenge man har fantasien i orden, sier Vik.
Han hevder det er dokumentert at det finnes massevis av tomter på Rognan.
- Utilgjengelige tomter
Ifølge arealplanlegger Frode Tjønn er de fleste foreslåtte tomtearealene utilgjengelige, og han tilbakeviser det Alf Sture Vik sier.
- De tomtene som er foreslått er tomter som ikke er tilgjengelige. De er enten privat eiendom, eller regulert til friområder, sier Tjønn.
Han forklarer at friområder er vanskelig å røre, siden det er bestemt at det skal være slike områder i tilknytning til boligområder. Nå jobber Tjønn videre med å finne andre områder som kan være egnet, og de må være sentrumsnære.
Ommat-arbeid
Blant annet er flyplass-skogen og sørsiden av bygdetunet aktuelle steder, men sistnevnte område gir bare plass for noen få hus. I tillegg kan det bygges ned mot Saltdalselva.
MÅ STARTE PÅ NYTT. Arealplanlegger Frode Tjønn har ledet arbeidet med å finne områder ved flyplassen som kan egne seg for boligbygging. Nå må han starte på nytt.MÅ STARTE PÅ NYTT. Arealplanlegger Frode Tjønn har ledet arbeidet med å finne områder ved flyplassen som kan egne seg for boligbygging. Nå må han starte på nytt.
- Hva syns du om snuoperasjonen som politikerne har foretatt?
- Politikerne har sin fulle rett til å gjøre det, da får de i hvert fall avklart hva som er ønskelig videre. Men man føler seg litt dum her på administrasjonen, sier Tjønn om å skulle starte opp arbeidet med boligplanen på nytt.
- Det er satt en frist fra politisk hold at vi skal ha byggeklare tomter fra neste sommer, forklarer Tjønn, som ikke har mistet trua på at dette skal gå.