VOLVO ER DET. Volvo var lett gjenkjennelig på 70- og 80-tallet, og sånn er det blitt med dagens designspråk også. Dette er en Volvo, uten tvil. Foto: Helge Simonsen
VOLVO ER DET. Volvo var lett gjenkjennelig på 70- og 80-tallet, og sånn er det blitt med dagens designspråk også. Dette er en Volvo, uten tvil.

Bil og motor:

Liten, men stor Volvo

Den er kanskje innstegsmodellen, men Volvo EX30 er merketro så det holder.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Volvo EX30 har raskt blitt en populær modell i det norske markedet, og ligger an til alene å selge halvparten at Volvos totale antall allerede i de første månedene av året.

Dette er en bil som kombinerer Volvos tradisjonelle design med moderne elektrisk drivlinje og tilbyr en tiltalende pakke for både nye og erfarne elbilbrukere.

Design og komfort

Volvo EX30 beholder det karakteristiske skandinaviske designet, kjent for sin minimalistiske tilnærming og funksjonalitet.

Bilen er relativt kompakt, noe som kan merkes på plassen inni, spesielt i baksetet. Setene, som vanligvis er et stolt punkt for Volvo, har i enkelte tester vært kritisert for å ikke holde den sedvanlige standarden til merket, men i testen oppleves det nesten som tvert imot. Vi fikk riktignok ikke testet den på en lang tur over flere timer, men i løpet av kjøreturen vi tok, var setene et av høydepunktene.

Knappene er borte

Designet inkluderer også en digital cockpit som følger trenden med en renere og mer teknologisk fokusert layout.

Det kan nok være et savn for mange at de eneste fysiske knappene som er igjen i bilen er til vindusheisen, men det går fort å venne seg til. Den store skjermen er god, og det er bra, for du må se på den for å an en anelse om hvor fort du kjører.

Dette er en bil som kunne nytt godt av et head-up-display, men det er ikke en del av utstyret.

Ytelser og drivlinje

EX30 Single Motor Extended Range drives av en enkelt motor som gir kraft til bakhjulene og har et batteri på 64/69 kWt netto/brutto. Dette gir en WLTP-rekkevidde på opptil 472 km, noe som er imponerende for klassen.

Med 272 hester tilbyr EX30 en balansert kjøreopplevelse som kombinerer hverdagsfunksjonalitet med tilstrekkelig ytelse for de fleste brukere.

Ladekapasitet og effektivitet

Volvo EX30 støtter en ladehastighet på opptil 153 kW, noe som gjør det mulig å oppnå en rask lading fra 10 prosent til 80 prosent på omtrent 32 minutter under optimale forhold.

Dette er ideelt for lange turer hvor hurtiglading er nødvendig. Bilen har vist seg å være relativt effektiv, med et forbruk på rundt 1,55 kWt per mil under testkjøringer, noe som gir en realistisk rekkevidde nærmere 41,2 mil på vinterhjul.

Teknologi og utstyr

EX30 kommer i flere utstyrsnivåer, fra den grunnleggende Core-varianten til den mer luksuriøse Ultra-utgaven. Selv om den innledende prisen kan virke tiltalende, kan endelig pris raskt øke når man velger høyere utstyrsnivåer og tillegg som panoramatak, parkeringshjelp, og et 360-graders kamera.

Til tross for det får du veldig mye bil for godt under 500.000 kroner her. Det er lite som tyder på at dette er en modell som skal falle raskt i pris, Volvo har et veldfortjent godt rykte på bruktmarkedet.

Konklusjon

Volvo EX30 tilbyr en god blanding av stil, ytelse, og teknologi til en konkurransedyktig pris, særlig for de som er vant til merkets designfilosofi. Men det er nok også en modell som kan finne nye kjøpere som ikke nødvendigvis har hatt Volvo tidligere.

God rekkevidde, rask lading og plass for en liten familie er behovene som dekkes av Volvo EX30, og for de som er villige til å investere i høyere utstyrsnivåer, kan EX30 tilby en rik og tilfredsstillende kjøreopplevelse som er vanskelig å slå i sin klasse.

Powered by Labrador CMS