PUTTER I MUNNEN. Malin Setså, Siri Willumsen og Annie Storeide forsker på hva ungdommene spiser om dagen, og om det er forskjeller ut i fra linjevalg. Foto: Sylvia Bredal
PUTTER I MUNNEN. Malin Setså, Siri Willumsen og Annie Storeide forsker på hva ungdommene spiser om dagen, og om det er forskjeller ut i fra linjevalg.

Konkurrerer om nasjonal forskerpris

12 elever ved Fauske videregående forsker på matvaner, alkohol, forventninger og maskulinitet.

Publisert Sist oppdatert

Det er gjennom programfaget PIS (politikk, individ og samfunn) de deltar i konkurransen som heter «Holbergprisen i skolen». Det er faktisk første gang Fauske videregående skole er med på denne konkurransen, og førstepremien er på hele 15.000 kroner pluss tur og festmiddag i Bergen. Fauske konkurrerer med 11 skoler.

- Det er spennende å være med på dette. Det er både lærerikt, utfordrende og interessant, men også tidkrevende, forteller Malin Setså, Siri Willumsen og Annie Storeide.

De tre jentene er på samme gruppe og har hatt en spørreundersøkelse ute hos 80 elever på gymnaset i ulike klasser.

- Vi ville undersøke hvilket kosthold de har, og om det er ulikheter mellom linjene. Vi hadde en tanke om hva resultatet ville bli, og det stemmer noenlunde overens, sier de tre.

Det kan se ut som om de som går på IKT har et litt mer næringsfattig og ensidig kosthold enn de på idrett og helse. Selv er de også opptatt av hva de spiser. Interessen er kommet etter hvert, men de mener også de er påvirket av gode foreldremodeller hjemme.

Gruppa har forresten måtte bytte tema underveis, noe som både de og læreren ser som en læreprosess i seg selv. Gruppa hadde tenkt å se jenters forhold til rosabloggeren Sophie Elise.

- Men vi fikk ikke gitt ut spørreundersøkelsene i 5.-7. klasse. Uansett forstår vi hvorfor vi fikk nei av rektor til det. Han ville ikke ha økt oppmerksomhet rundt denne bloggeren, og det skjønner vi godt.

Også to andre grupper har måttet bytte tema. Den ene ville forske på skilsmissebarn, og om det er forskjell på by og land.

- Det ble rett og slett for vanskelig å finne ut av, sier Marianne Ingvaldsen. De endret tema til ungdom og alkoholvaner, og synes selv de har fått noen oppsiktsvekkende svar i fra 16- og 17-åringene som var med i undersøkelsen.

En tredje gruppe ser litt på hvilke forventninger ungdomsskole-elever har til videregående skole. Og den fjerde gruppa ser på maskulinitet og kjønnsteori.

Når vi er innom klassen har de forskeren Catrine Torbjørnsen Halås fra Universitetet i Nordland på besøk. Hun lytter til hvor langt gruppene er kommet så langt med forskninga si. Og på tavla står ord som relevans, validitet og troverdighet.

- Hva er den største utfordringa deres videre, spør Halås gruppene, og skriver hyppig på tavla etter hvert som gruppene forteller.

Halås har også vært på besøk tidligere i klassen, og blant annet fortalt og hva hun har forsket på (se egen sak). Hun fungerer sammen med lærer Randi Sivertsen som veiledere.

Sivertsen har i forkant av prosjektet vært på motivasjonskurs i Bergen.

- Det er mye fokus på viktigheten av realfag i media. Men det er også viktig med kritiske samfunnsborgere, og da er dette rette faget, sier lærer Sivertsen.

Elevene har fem timer med PIS i uka, og det under fagene sosiologi og sosialantropologi. Forskningsarbeidet pågår innimellom i timene og som hjemmearbeid. Elevene kjenner de begynner å ha knapt med tid igjen, i tillegg er noen av dem på tredjeåret og har russe-aktiviteter og andre fag i hodet samtidig.

Forsker Halås er opptatt av at elevene skal vite hva det betyr når de leser og hører om at «forskning viser og sier...». Som vi nesten daglig hører og leser i media. Hun vil at de skal lære seg å være kritiske, og roser elevene så langt i arbeidet.

- De er tøffe som selv må finne tema å undersøke, i motsetning til det vi forskere gjør.

Underveis i timen råder hun elevene også til å finne en spenstig tittel på oppgaven sin, samt avgrense den og sette opp funnene sine i Excel.

Tre av fire gruppearbeid sendes videre inn til den nasjonale konkurransen. Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse innen samfunnsfag, humaniora, juss og teologi.

Deltagerne er elever i videregående skole. Det er fritt temavalg for forskningsprosjektene og elevene veiledes av etablerte forskere. De tre beste elevbidragene blir premiert med 15.000 kroner 10.000 kroner og 5.000 kroner.

Innleveringsfrist er torsdag 24. april. Kunngjøring av finalistene skjer onsdag 14. mai og prisutdelingen skjer onsdag 4. juni. I fjor var det Kristin Halvorsen som delte ut prisen.

- Det hadde vært kjempeartig å vinne, samtidig aner vi jo ikke hva de andre skolene forsker på, og hvor gode de er, sier matgruppa.

Sylvia Bredal

Powered by Labrador CMS