UT PÅ LANGTUR. Ansgar Solberg, Odd Ivar Thoresen, Knut Albinussen, Eilif Bentsen, John Wågan og Benny Sætermo er klare for tempoklubben i Saltdals årlige langtur. Flere turdeltakere skulle koble seg på etter hvert. Alle foto: Eva S. Winther
UT PÅ LANGTUR. Ansgar Solberg, Odd Ivar Thoresen, Knut Albinussen, Eilif Bentsen, John Wågan og Benny Sætermo er klare for tempoklubben i Saltdals årlige langtur. Flere turdeltakere skulle koble seg på etter hvert. Alle foto: Eva S. WintherDetalj - speilet på en veteranmotorsykkel.

Kompisene er klare for årets høydepunkt

I helga er medlemmer fra Saltdal tempoklubb pluss noen til på langtur til Vesterålen.

Publisert Sist oppdatert

Det lukter eksos utenfor bensinstasjonen på Rognan. Solen blinker i de blanke syklene. Saltdal tempoklubb er i ferd med å gjøre seg klar til avgang for den årlige langturen.

- Vi tar turen for det sosiale, og for å få kjørt litt lengre enn bare internt i Saltdal, sier Knut Albinussen, som er leder i klubben.

Detalj - speilet på en veteranmotorsykkel. Foto: Eva S. Winther
Detalj - speilet på en veteranmotorsykkel.

Hver tirsdag gjennom hele året møtes de som vil i Grisefjøsen på Vensmoen.

- Da er det kaffedag, sier Eilif Bentsen.

Der mekkes det på syklene, og så tidlig som mulig på året kjører de tur til Storjord. I år ble det allerede i april.

Nå er det imidlertid langtur som står på programmet, og Sortland er målet.

- De siste årene har vi vært i Lofoten, men vi har vært både på Helgeland og Senja tidligere, sier Odd Ivar Thoresen.

Han er nestleder i Tempoklubben og reiseleder på turen.

- Hva slags tempo kjører dere i da?

- Vi ligger i 70-80. Vi driver ikke med raskjøring, forsikrer han.

- På alle disse årene har vi aldri vært i noen ulykke, legger Knut Albinussen til.

Knut Albinussen sin veteranmotorsykkel. Foto: Eva S. Winther
Knut Albinussen sin veteranmotorsykkel.

I år skal ikke Albinussen delta på turen selv, men han har møtt opp på Rognan for å vinke de andre avgårde. Selv kjører han en gammel Tempo, og det gjør også Kurt Johansen som har reist i forveien.

- Men det å kjøre Tempo er ingen forutsetning for å være med, sier lederen i klubben.

Selv om de kaller seg Saltdal tempoklubb, er det altså ikke bare Tempo-sykler i følget.

Ansgar Solberg har en BSA 1953-modell på 500 kubikk, mens John Wågan kjører en Suzuki Virago fra 1993 på 1.100 kubikk. Så vidt en veteransykkel, men veteran er veteran.

Odd Ivar Thoresen kjører en Yamaha Virago 1989-modell, og Eilif Bentsen stiller med en Suzuki Intruder fra 1996. Senere kommer to deltakere med som kjører hver sin gamle Jawa.

POLITISYKKEL. Den eldste sykkelen i følget og den yngste sjåføren. Benny Sætermo med en Zundapp fra 1938.
POLITISYKKEL. Den eldste sykkelen i følget og den yngste sjåføren. Benny Sætermo med en Zundapp fra 1938.

Den eldste sykkelen i følget er det Benny Sætermo fra Skonseng som har. Det er en svart Zundapp 1938-modell på 500 kubikk.

- Den har tidligere vært en politisykkel, og har blant annet vært eid av en på Drag, forklarer entusiasten som har eget MC-museum på Storforshei.

Han har kjørt over fjellet sammen med Svein Lundberg fra Hemnesberget med to gamle sykler i en kapellhenger. Mens Sætermo laster av Zundappen på Rognan, kjører Lundberg bilen videre med en Matchless 42-modell på lasset. De andre synes det er greit med en følgebil.

MØTTES I SALTDAL. På Rognan møttes saltdalingene og de to som kom fra sørsiden av Saltfjellet. Her trilles en motorsykkel fra 1938 av tilhengeren. Fra venstre Svein Lundberg, Benny Sætermo, Odd Ivar Thoresen og Ansgar Solberg.
MØTTES I SALTDAL. På Rognan møttes saltdalingene og de to som kom fra sørsiden av Saltfjellet. Her trilles en motorsykkel fra 1938 av tilhengeren. Fra venstre Svein Lundberg, Benny Sætermo, Odd Ivar Thoresen og Ansgar Solberg.

I tillegg til å kjøre litt rundt i Sortlands-området, skal de delta på et veteransykkeltreff både fredag og lørdag.

- Det hender også at noen går turer til fots når vi er på langtur, forteller John Wågan.

Det er tydelig at det er verdifullt for dem, både å dra på tur og å møtes jevnlig.

- Det sosiale betyr mye, og det blir et spesielt kameratskap. De fleste av oss er voksne, gamle gubber, sier Odd Ivar Thoresen med et smil.

På langtur må det være med litt bagasje. Foto: Eva S. Winther
På langtur må det være med litt bagasje.

Motorsyklene er vasket og klargjort, og bagasjen er stroppet fast. Nå venter de bare på at de siste skal ankomme.

- Dette er noe vi gleder oss til hvert år - å dra på en sosialtur, sier Eilif Bentsen.

- Og så har vi ikke med oss noen som maser heller, sier en av de andre som ønsker å være anonym.

Ansgar Solberg mener at man må ha en god porsjon selvtillit for å ha veteransykkel.

- Jeg tar det som en utfordring, og så er det artig når man får til det man prøver på, sier han.

De andre skryter av Solbergs mekaniker-egenskaper.

- Han er en guru, han Ansgar, sier Albinussen.

- Vi er veldig glade for at han er med, og vi har jo hatt noen havarier, legger Odd Ivar Thoresen til.

Saltdal tempoklubb er en underavdeling av Norsk tempoklubb og har i dag rundt 25 medlemmer. Siden slutten av 90-tallet har de hatt fast tilholdssted på Vensmoen.

Powered by Labrador CMS