RETT I STRUPEN PÅ TESLA. En mer kapabel og linjelekker pakke enn det BYD Seal har å by på til denne prisen, er det svært få som kan skilte med. Med denne modellen kommer BYD til å stjele kunder fra mange, og kanskje mest Tesla model 3. Foto: Helge Simonsen
RETT I STRUPEN PÅ TESLA. En mer kapabel og linjelekker pakke enn det BYD Seal har å by på til denne prisen, er det svært få som kan skilte med. Med denne modellen kommer BYD til å stjele kunder fra mange, og kanskje mest Tesla model 3.

Kommer til å selge mye i Norge

Kinesiske BYD har solgt godt av sin første modell, Tang, i Norge. At Seal kommer til å overgå den, er det liten tvil om.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: BYD Seal 4x4 markerer enda et spennende kapittel for BYD i det norske markedet, denne gangen med en elegant og sportslig sedan som utfordrer etablerte modeller som Tesla Model 3.

Med en introduksjonspris på 469.900 kroner, inkludert en omfattende utstyrspakke, tilbyr BYD Seal en attraktiv pakke for de som søker en dynamisk og teknologisk avansert elbil.

Linjelekker

Seal 4x4 er et umiddelbart harmonisk design, som virkelig er pent å se på. Designet, inspirert av ”Ocean Aesthetics,” kombinerer slanke og atletiske linjer for å maksimere aerodynamikken, noe som bidrar til bilens effektivitet og kjøreegenskaper.

Bilen har et bagasjerom på 400 liter og en ekstra frunk på 53 liter, noe som gjør den både romslig og praktisk for både daglig bruk og lengre reiser.

Sterk som en bjørn

Med elektriske motorer på begge akslene og firehjulsdrift som standard, akselererer BYD Seal fra 0 til 100 km/t på imponerende 3,8 sekunder. Denne ytelsen plasserer den blant de raskere sedanene i sin klasse, og gir en spennende kjøreopplevelse.

Med firehjulstekk er det ingenting som ligger i veien for å plante kreftene i asfalten heller.

Dette er ytelser som man for ikke mange årene siden måtte opp i millionklassen av superbiler for å oppnå. Men som mange andre modeller i dag, er det bare et tastetrykk eller to som skiller mellom pusete familiebil som sparer strøm, og et drag som selv Batman ville vært stolt av.

Batteri og lading

Seal er utstyrt med et 82,5 kWt batteri, som støtter både AC-lading med en effekt på opptil 11 kW og DC-lading på opptil 150 kW.

Dette tillater rask lading fra 30 til 80 prosent på under en halvtime under optimale forhold, noe som er ideelt for lange reiser. Men det er også et nivå som forventes i stadig større grad.

Med en WLTP-basert rekkevidde på opptil 520 kilometer, er BYD Seal en bil som bør holde ladeangsten på avstand.

Store steg framover

Interiøret i BYD Seal viser at det har skjedd mye også innad i egen merkepark. For sett opp mot storebror BYD Tang, er det mer luksus med materialer av enda bedre kvalitet og design, i tillegg til veldig gode seter som gjelder.

Bilen leveres med sort interiør og er utrustet med Excellence utstyrsnivå som standard i Norge. Dette inkluderer elektrisk justerbare forseter med både oppvarming og ventilering, samt en stor 15,6-tommers infotainmentskjerm som tilbyr stemmestyring, smart tilkobling, Spotify, Apple CarPlay, og Android Auto. Denne kan også rotere, slik at den veksler mellom høyde- og breddeformat.

Sikkerhet

Sikkerheten er god i BYD Seal, som har oppnådd fem stjerner i Euro NCAP. Standard sikkerhetsutstyr inkluderer adaptiv og intelligent cruisekontroll, 360° kamera, automatisk nødbremsing, parkeringssensorer foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning, og blindsonevarsling.

Det er enkelte av disse systemene som på nordnorske veier kan føles direkte overflødige, som filholder og en svært påståelig advarsel i det du passerer fartsgrensa. Den er også litt kronglete å slå av, og må letes etter i menyen.

Ser lovende ut

BYD Seal 4x4 tilbyr en imponerende kombinasjon av stil, ytelse, teknologi og sikkerhet, pakket inn i en sedanform som har mer plass enn man skulle tro.

Den har en konkurransedyktig pris og er veldig godt utstyrt, og er en bil som selv ganske bortskjemte nordmenn på elbilmarkedet kommer til å finne som et spennende alternativ til storselgere som Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E.

Powered by Labrador CMS