Sverre Breivik, varaordfører i Saltdal for Saltdalslista. Tar gjenvalg som SL sin ordførerkandidat. Foto: Eva S. Winther
Sverre Breivik, varaordfører i Saltdal for Saltdalslista. Tar gjenvalg som SL sin ordførerkandidat.

Debatt:

- Kjøttvekta gjelder dessverre altfor ofte

4. september 1993 var det stor jubel og folkefest på Nerauran da ny E6 gjennom Saltdal ble åpnet. Da hadde vi alle en forventning om at det skulle gå kort tid før flaskehalsen Borkamo-Sørelva ble tatt.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no

4. september 1993 var det stor jubel og folkefest på Nerauran da ny E6 gjennom Saltdal ble åpnet. Da hadde vi alle en forventning om at det skulle gå kort tid før flaskehalsen Borkamo-Sørelva ble tatt.

Det har gått 30 år og Regjeringen har sagt gjentatte ganger at de prioriterer denne strekninga. Hvis jeg har oppfattet det rett har de bevilget en ekstra milliard til Nye Veier for å prioritere denne viktige strekninga, men at Nye Veier heller bruker pengene på veiprosjekt der det bor mer folk.

I desember 2021 kom gladnyheten om at strekninga skulle tas, i mars 2022 kunne vi lese at prosjektet blir «gryteklart» og at alle dokumenter av det gryteklare prosjektet blir overlevert til Nye veier.

I forbindelse med utbygging av Tjernfjell-tunnelen, brukte Statens vegvesen steinmassene derfra på en ny trase på E6 Borkamo-Sørelva. Store deler av ny trase er dermed ferdig utfylt, og veistrekningen er i så måte påbegynt før Nye Veier overtok ansvaret.

Men så gikk det en måned og følgende melding kommer: Full stopp og pengemangel Nye Veier utsetter to prosjekter grunnet en «uoversiktlig markedssituasjon». Krigen i Ukraina får mye av skylden, og selskapet må vurdere prosjektene på nytt.

I oktober 2022 får strekningen penger i statsbudsjettet. Det var jubel da regjeringen «satte av» 1 milliard kroner til veiprosjektet i statsbudsjettet, men med forutsetning at Nye Veier selv prioriterte midlene.

I mai i år ser vi at prosjektet blir utsatt på ubestemt tid. Nye veier sliter med likviditeten og får 2 milliarder ekstra fra staten grunnet kostnadsøkninger i prosjektene de er tildelt.

E6 i Nordland utsettes på ubestemt tid, mens E39 mellom Mandal-Lyngdal prioriteres bygd ut på høsten 2023.

Så leser vi at regjeringen mener den ulykkesutsatte strekningen langs E6 i Saltdal skulle utbedres i år. Men selskapet Nye Veier hevder de ikke har penger til å gjøre jobben.

Noen må gripe inn. Dette finner vi oss rett og slett ikke i.

Den rundt 20 kilometer lange strekningen kategoriseres som trafikkfarlig av både transportører, lokalbefolkning og politikere, og trafikken er betydelig.

I sommer var jeg sørover en liten tur på ferie, og så det ene store veiprosjektet etter det andre.

Det er åpenbart at den berømmelige kjøttvekta blir brukt. Forventer at regjeringen setter makt bak kravet om utbygging av Borkamo-Sørelva.

Vi snakker tross alt om et heleid statlig selskap som på toppen av det hele har fått tilleggsbevilgning for å sette i gang.

Vi har ventet i 30 år.

La oss få dette på plass.

Vi snakker om trafikksikkerhet og fremkommelighet på den viktige veien. Den er tross alt skolevei også.

Powered by Labrador CMS