Føler seg lurt. Samboerparet Birgitte Wessel Leifseth (22) og Ken Stian Isaksen (31) investerte i en Odel Tind regulerbar 180x200, og føler seg lurt av Fagmøbler Fauske. Foto: I. E. Orvin
Føler seg lurt. Samboerparet Birgitte Wessel Leifseth (22) og Ken Stian Isaksen (31) investerte i en Odel Tind regulerbar 180x200, og føler seg lurt av Fagmøbler Fauske.

Misfornøyd over kundebehandlingen:

Kjøpte dobbeltseng til 67.000 kroner som kan kollapse om de ligger i midten

(FAUSKE) Da samboerparet Birgitte Wessel Leifseth (22) og Ken Stian Isaksen (31) klaget på liggekomforten i senga til 67.000 kroner, fikk de beskjed om at den kan kollapse dersom de ligger på midten.

Publisert Sist oppdatert

Birgitte sliter med smerter i kroppen etter en arbeidsulykke, og samboeren Ken Stian har en fysisk krevende jobb. I februar i år valgte de derfor å investere i det de trodde var en kvalitetsseng.

- Dårlig liggekomfort

- Prislappen var 66.695 kroner. Vi kjøpte den på tilbud for 39.999 kroner, og hadde håpet at den skulle vare i mange år, forteller samboerparet.

Litt over en måned etter kjøpet tok paret for første gang kontakt med Fagmøbler, fordi de mente at liggekomforten ikke var tilfredsstillende.
- Da fikk vi beskjed om å ligge mer i sengen for å venne oss til den, og at vi eventuelt måtte selge sengen selv.

«Tendens til å kollapse»

I begynnelsen av mai dro paret innom butikken. De tok opp at madrassene skled fra hverandre, og det ble en «grop» på midten.

- Der ble vi opplyst om at slike senger har en tendens til å kollapse hvis man ligger midt i, forteller Birgitte.

Samme dag tok paret skriftlig kontakt, der de bad om å få heve kjøpet, eventuelt bytte seng. Begrunnelse var dårlig liggekomfort og deformerte madrasser.

Leverandør bekrefter

- Denne gangen fikk vi skriftlig svar som var videresendt fra leverandør. Der stod det svart på hvitt: «Dette er ikke et produkt hvor man kan ligge i midten».

Det begrunnes med at man ligger på skumkantene av kassetten under. Den består av et fjærinnlegg, og kantkjerner av skum for å holde på plass fjærsystemet.

Ikke beregnet

I begrunnelsen heter det videre at skummet er ikke beregnet for vekten av en person.

- Vi hadde aldri kjøpt senga dersom vi hadde blitt opplyst om dette da vi kjøpte den, forteller Birgitte.

I ny mail fra Fagmøbler Fauske stod det: «Hvis dere ligger mye på midten av dobbeltsenga/madrassen kan den kollapse, for det tåler den ikke over tid. Hva som ble sagt av selger ved kjøpet vet jeg dessverre ikke noe om».

- Dårlig informasjon

Paret er svært skeptisk til at de ikke fikk denne opplysningen da de kjøpte sengen.

- Det ble det ikke under noen omstendigheter opplyst om at vi kjøpte en seng som det var regler for hvordan man kan ligge i, heter det i klagen.

Samboerparet finner det merkelig at selgeren ikke opplyste at dette er en seng som kun tåler at en ligger på hver sin side.

- Vi fikk i alle fall ingen slik informasjon, sier Birgitte.

I klagen skriver de følgende: «Hvilken kunnskap selgeren hadde vites ikke. Vi fikk i alle fall ingen slik informasjon. Et vesentlig forhold er at vi som par ikke kan ligge og sove inntil hverandre».

Hvordan ligge i en seng

I svaret fra Fagmøbler står følgende: «Vi beklager hvis dere føler at dere har fått dårlig info når det gjelder seng og hvordan den bør brukes. Selger har nok ikke følt behov for å forklare hvordan man bør ligge i en seng. Det er ingen senger som er produsert for at man skal ligge i midten.»

Paret ble tilbudt to nye madrasser og flexmatter til å legge under overmadrassen, men det er de lite interessert i.

- Hvem vil beholde en seng til en verdi av 67.000 kroner som selgeren svart på hvitt sier kan kollapse? Dette kjøpet ønsker vi å heve, sier Birgitte Wessel Leifseth (22) og Ken Stian Isaksen (31).

Paret har nå klaget saken inn for Forbrukerrådet.

Forhandler beklager

I en mail har paret fått opplyst at alle reklamasjonssaker behandles av Fagmøblers reklamasjonsansvarlig sentralt. I samme mail sier de at de ikke har fått en slik klage tidligere.

Til Saltenposen sier daglig leder ved Fagmøbler Fauske, Frida Wie Nilsen at det er svært trist at kunde er så misfornøyd at hun går til media for å klage.

- Vi selv mener vi har gjort alt vi kan for å hjelpe henne.

Utover dette har hun ikke noe å tilføye.

Powered by Labrador CMS