ENTUSIAST. Tomas Forsberg er veteranbilentusiast, og veldig glad i sin Scania Vabis 56, som han mener han fint kan kjøre til Sør Afrika med. Foto: Alle foto: Espen Johansen
ENTUSIAST. Tomas Forsberg er veteranbilentusiast, og veldig glad i sin Scania Vabis 56, som han mener han fint kan kjøre til Sør Afrika med.

Kjærligheten til slike biler begynte før han fylte tre år

Tomas Forsberg satt i en lastebil for første gang før han var tre år. Det har ført til en stor kjærlighet for veteranbiler av ulike typer - også lastebiler.

Publisert Sist oppdatert

SULITJELMA: - Denne har gått i Narvik, og ble første gang registrert i Norge 11. januar 1963. Jeg har blitt fortalt at da den kom over grensa fra Sverige hadde den ”hjul” av tre i form av runde treklosser. Gummihjul ble først satt på i Norge, sier Tomas som bor i Sverige, men bruker mye tid i Sulis sammen med sin Jenny.

Lastebilen, en Scania Vabis 56, har gått litt over 300.000 kilometer, men ifølge Tomas var det ikke uvanlig at de rundet både én og halvannen million kilometer.

SPESIELT. Hvite ratt var, og er, veldig populære blant Scania-entusiaster.
SPESIELT. Hvite ratt var, og er, veldig populære blant Scania-entusiaster.

- Se her, den har hvitt ratt. De var veldig populære og mange ville ha slike ratt i sine nyere Scania´er.

Cyclonfilter istedet for olje-filter er en annen spesialitet, og dieselmotoren er på 7,1 liter og ga 120 hestekrefter. Bilen er oppgitt til 675 centimeter lang og med vekt på rett under 6,7 tonn.

MOTOR. Litt over sju liter dieselmotor ga 120 HK i 1963. Det spørs hvor mange av hestene som er igjen og hvor spreke de er i 2024.
MOTOR. Litt over sju liter dieselmotor ga 120 HK i 1963. Det spørs hvor mange av hestene som er igjen og hvor spreke de er i 2024.

AB Scania-Vabis ble etablert i 1911 som et resultat av en fusjon mellom det Södertälje-baserte selskapet Vabis og Malmö-baserte selskapet Maskinfabriks-aktiebolaget Scania. Vabis (Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge) ble etablert i 1891 som en produsent av jernbanevogner, mens den andre parten ble etablert som sykkel-
produsent i 1900.

Begge selskapene hadde med variende grad av suksess prøvd å bygge biler, lastebiler og motorer, og det skal ha vært direktør Per Alfred Nordeman i Scania som sendte brev til Surahammars Bruk, eierne av Vabis, om hva det ville koste å kjøpe selskapet. I november 1910 undertegnet begge selskapene fusjonen, og i 1911 ble den en
realitet.

KJØREKLAR. Bilen må gjennom en kontroll, men jeg tror ikke det er mye som må ordnes for at den skal være godkjent, sier Tomas. Den har gått litt over 300.000 km, men ifølge han var det ikke uvanlig at denne typen passerte en million kilometer, ofte med god margin.
KJØREKLAR. Bilen må gjennom en kontroll, men jeg tror ikke det er mye som må ordnes for at den skal være godkjent, sier Tomas. Den har gått litt over 300.000 km, men ifølge han var det ikke uvanlig at denne typen passerte en million kilometer, ofte med god margin.

På slutten av 1960-tallet fjernet man Vabis fra navnet, for så i 1969 å slå seg sammen med Saab i Saab-Scania AB fram til 1995 da selskapet delte seg, og buss- og lastebilavdelingen endret navn til Scania AB. Både Volvo og MAN har prøvd seg på oppkjøp, men det ble til slutt Volkswagen-konsernet som endte opp som eiere.

Tomas og Jenny har hatt bilen siden desember 2022, og er med det eiere nummer ni i rekken, siden den kom til Norge.

- Jeg har sittet i slike fra jeg var to og et halvt år. Jeg kjørte en for første gang da jeg var 11 år...

- 11 år???

- Det var andre tider da, og det var på skogsvei. Barneoppdragelse kalte man det, ler han.

AIRCONDITION. Ved å åpne luken foran døra kommer det frisk luft inn.
AIRCONDITION. Ved å åpne luken foran døra kommer det frisk luft inn.

Tomas forteller at det ikke har manglet på folk som er eller har vært interessert i å overta klassikeren. Men inntil videre ser det ut til at den beholdes.

- Hittil har jeg sagt nei. Noen ganger kanskje angret litt på det, men vi er veldig glade i bilen, Jenny og jeg. Planen er nå å få gjennomført en periodisk kjøretøykontroll (ofte omtalt som EU-kontroll) neste sommer. Jeg vil aller helst hatt en Scania 76, men 56 duger det og, sier han.

Registreringsskiltet med W-1993 på har også teksten leievogn. Det er plassert foran, og Forsberg sier at det er i henhold til reglene.

LEIEVOGN. Allerede i 1929 kom det krav om at biler brukt i næring skulle ha dette på skiltene, enten det var drosje eller som her en leievogn det var snakk om.
LEIEVOGN. Allerede i 1929 kom det krav om at biler brukt i næring skulle ha dette på skiltene, enten det var drosje eller som her en leievogn det var snakk om.

Allerede fra 1929 fikk biler brukt i næring forskriftsmessig pålegg om undertekstene RUTEVOGN, LEIEVOGN eller DROSJE på skiltplatene.

- Leievogn var slik jeg forstår det at ulike firma leide inn bil og sjåfør for å gjøre en jobb. Men denne har nok jobbet ferdig, sier Tomas videre.

EN HUND ETTER BIL. Det er ikke bare Tomas som setter Scania’en høyt. Også bilens eier Jenny og hunden Lina er veldig glad i lastebilen fra 1963.
EN HUND ETTER BIL. Det er ikke bare Tomas som setter Scania’en høyt. Også bilens eier Jenny og hunden Lina er veldig glad i lastebilen fra 1963.

Tomas Forsberg har som sagt alltid vært interessert i biler, og gjerne gamle biler.

- Si heller veteranbil enn gammel bil. Det låter bedre, smiler han.

For tiden er han på jakt etter å utvide bilparken ytterligere, og øverst på ønskelista står en Plymouth Valiant eller en Dodge Dart.

- Begge er veldig mye bil for pengene. Det hadde vært fint, sier han.

TRIVES. - Jeg var to og et halvt år første gang jeg satt i lastebil, og er veldig glad i denne typen kjøretøy, sier Tomas. Hunden Lina er åpenbart enig og stortrives i førerhuset. Foto: Espen Johansen
TRIVES. - Jeg var to og et halvt år første gang jeg satt i lastebil, og er veldig glad i denne typen kjøretøy, sier Tomas. Hunden Lina er åpenbart enig og stortrives i førerhuset.

Og han er helt sikker på at det er mye igjen også i Scania´en.

- Fyller jeg på diesel og oljer og sånt så kan jeg nok kjøre til Sør-Afrika med den. Jeg er sikker på at den går hele veien fram!

Kilder: Scania.com, vegvesen.no, wikipedia, Jens Morten Kristiansen.

Powered by Labrador CMS