BYGGES UT. Den nye veien fra Sørelva til Borkamo er allerede godt forberedt med masser fra Kjernfjellet. Den nye veilinjen er utfylt parallelt med eksistrene E6 opp mot Saltfjellet. Foto: Statens vegvesen
BYGGES UT. Den nye veien fra Sørelva til Borkamo er allerede godt forberedt med masser fra Kjernfjellet. Den nye veilinjen er utfylt parallelt med eksistrene E6 opp mot Saltfjellet.

Leder:

Kan man håpe på fortgang?

Et mer byggeklart prosjekt finnes ikke.

Publisert Sist oppdatert

Det er knapt tre uker til regjeringen vil legge fram den nye utgaven av nasjonal transportplan (NTP), og i den forbindelse var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på plass med noen godt planlagte lekkasjer tidligere i uka.

Om man skal sette lit til det han hadde å komme med, må det sies å være en av de mest oppsiktsvekkende satsingene på samferdsel i Salten noensinne.

Ikke bare kom det lovnader om at del to av E6 gjennom Sørfold nå får klarsignal, også den spesielle avgjørelsen om å flytte ny E6 mellom Borkamo og Sørelva bort fra Statens vegvesen og over til Nye Veier, blir nå reversert.

Det innebærer et berettiget håp fra de som har ventet lenge på at det nær ”gryteklare” veiprosjektet skal komme i gang i rimelig tid.

Det var knyttet store forventninger til at denne svært kronglete og ulykkesutsatte strekningen på landsdeles hovedvei skulle bli høyt prioritert av Nye Veier da den ble gitt til veiutbyggeren, men det motsatte skjedde.

Plutselig var det andre økonomiske forutsetninger som gjaldt, og skylden for det hele ble lagt på krigen i Ukraina og den generelle prisstigningen på alt som har en kostnad innenfor veibygging.

At man ifølge ordfører Runar Jensen i Saltdal til slutt ikke satt igjen med et svar på sine forespørsler om den videre framgangen i det hele, er både dramatisk og uholdbart.

Det finnes knapt et veiprosjekt i Norge med bedre forutsetninger for å komme i gang, Det er gjennomregulert og ferdig fra kommunalt plan, og i tillegg er det lagt ut tusenvis av tonn med stein fra utbyggingen av Kjernfjell-tunnelen der det nå skal bygges nytt.

Da må det være lov til å håpe på litt fortgang fra statlig plan, nå som prosjektet er tilbake i deres hender.

Powered by Labrador CMS