KAN IKKE LASTES. Jernbaneverket har konkludert med det samme som politiet; at ingen personer kunne hindret eller kan lastes for dødsulykken på Fauske stasjon 30. mars, der en mann ble påkjørt av toget. Arkivfoto: Ina Sand Solli
KAN IKKE LASTES. Jernbaneverket har konkludert med det samme som politiet; at ingen personer kunne hindret eller kan lastes for dødsulykken på Fauske stasjon 30. mars, der en mann ble påkjørt av toget. Arkivfoto: Ina Sand Solli

Ingen kan lastes for dødsulykke på jernbanelinja

Dersom togene hadde byttet spor, slik at det som kom inn på stasjonen brukte spor to, kunne dødsulykken vært unngått.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det er en av konklusjonene til Jernbaneverket etter at de har gransket dødsulykken på Fauske stasjon onsdag ettermiddag 30. mars. Her omkom den 24 år gamle Arnt-Henry Teigland Olsen fra Bjerka.

Granskingen konkluderer med at ingen personer kunne hindret eller kan lastes for ulykken.

Så ikke toget

Akkurat slik som politiet har konkludert med, var 24-åringen ikke oppmerksom på at nordgående dagtog kom inn til stasjonen på spor 1, da han krysset jernbanelinja for å ta lokaltoget som sto i spor 2, klar for å gå til Rognan.

Trolig var det fordi mannen brukte mobiltelefon med ørepropper at han ikke fikk med seg at det kom et tog.

Gulmalt linje

- I tillegg var den gulmalte linjen som markerer overgangen mellom plattform og sporområdet, delvis dekket av grus som hadde blitt brukt til å strø plattformen.

Det var heller ingen andre personer til stede til å kunne fange opp det som var i ferd med å skje, heter det i rapporten.

Normal situasjon

Togekspeditøren på Fauske stasjon så den reisende som gikk i rolig gange mot personovergangen.

- Men det er vanlig at reisende står nede ved personovergangen og venter på å krysse etter at innkommende tog har passert. Ekspeditøren anså derfor dette som en normal situasjon. Men denne gangen beveget den reisende seg ut i sporet samtidig som toget ankom, og ble påkjørt.

Normal fart

Toget hadde normal hastighet inn på stasjonen, det vil si mellom 35 og 40 km/t da påkjørselen inntraff. Etter hendelsen varslet togekspeditøren umiddelbart redningsetatene, som ankom stedet i løpet av få minutter.

Etter at politi- og redningsetatene hadde avsluttet sitt arbeid på skadestedet, igangsatte Jernbaneverket en undersøkelse av hendelsen.

Undersøkelsen

De har vært på befaring, lest rapporter og snakket med involvert personell. Det ble gjennomført en begrenset rekonstruksjon med de som var på arbeid, blant annet togekspeditøren

I tillegg har Jernbaneverket fått rapporter om hendelsen fra togfører. Rapporter fra lignende ulykker andre steder er også gjennomgått og vurdert. Ulykken er også meldt til Statens Havarikommisjon for Transport (SHT), som har utført egne undersøkelser av hendelsesforløpet.

Konklusjonen

Ett av tiltakene for å hindre slike ulykker er gjennom rutinene for vedlikehold av sikkerhetssoner mot spor ved plattform, slik a de er godt synlig, spesielt om vinteren.

I tillegg ville en endring av sporbruken kunne hindret ulykken. Dersom innkommende tog hadde brukt spor 2 i stedet for spor 1, så ville behovet for kryssing blitt redusert.

Følger opp

- Et slikt tiltak må imidlertid ses opp mot den øvrige trafikkavviklingen på Nordlandsbanen. Det vil bli fulgt opp i forbindelse med de løpende risikovurderingene som gjøres knyttet til ruteplanene, heter det i rapporten.

Jernbaneverket bemerker også at arbeidet med å redusere antall ulykker og hendelser ved planoverganger har vært et innsatsområde i lang tid.

Fysiske sperringer

Oppfølgingen etter ulykken i Fauske inngår i dette.

- Arbeidet omfatter blant annet å gjøre en gjennomgang av, og vurdere behovet for endringer i, standarder for skilting og fysiske sperringer eller sluser ved personoverganger på stasjoner, heter det fram av rapporten.

Powered by Labrador CMS