SMALT. Statens vegvesen ønsker å sette ned farta her fordi veibanen er smalere enn normalt. Foto: Maria E. Trondsen
SMALT. Statens vegvesen ønsker å sette ned farta her fordi veibanen er smalere enn normalt.

Ingen innvendinger mot 60-sone i Kvænflågtunnelen

Fauske kommune har forståelse for at Statens vegvesen ønsker å sette ned fartsgrensen i Kvænflågtunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Årsaken til at vegvesenet ønsker å sette ned farta, er at vogntog sliter med å passere hverandre i tunnelen.

- Sjåfører for store kjøretøy kvier seg til å kjøre for nært kantlinja inne i tunnelen, skrev Statens Vegvesen i et brev til Fauske kommune tidligere i år.

Nå har Fauske kommune svart, og de har ingen innvendinger mot at farta settes ned.

Vil ha kontroller

- Fauske kommune har forståelse for at hastigheten settes ned fra 80 kilometer i timen til 60 kilometer i timen, svarer Rune Reisænen på vegne av kommunen.

Han ønsker at det også gjøres tiltak for å følge opp en endring i fartsgrensen.

- For å overholde nedsatt fartsgrense anbefaler Fauske kommune at det følges opp med
fartskontroller evt annen overvåkning, dette for å unngå farlige forbikjøringer i tunnelen eller
når man kommer ut av tunnelen.

Ikke normal bredde

Tunnelen er nesten 1,8 kilometer lang og hver dag passerer det omlag 2.561 biler. Vegvesenet påpeker at 21 prosent av denne trafikken dreier seg om tunge kjøretøy.

- Normalt skal veitunneer ha samme fartsgrense som resten av veien. I Kvænflågtunnelen er det redusert kjørebanebredde med 5,5 meter og en høy andel tungtrafikk, påpeker Vegvesenet.

Vegvesenet viser til kriterier for fartsgrense.

- Fartsgrense på 60 kilometer i timen kan brukes i tunneler med spesiell utforming og redusert kjørebanebredde.

Powered by Labrador CMS