I GANG FOR SEG SELV. Etter mange år bak rattet som drosjekusk har Trond Pettersen nå etablert egen bedrift. Pettersen Taxi tar med det opp konkurransen med Rognan Taxi. Foto: Kenneth Strømsvåg
I GANG FOR SEG SELV. Etter mange år bak rattet som drosjekusk har Trond Pettersen nå etablert egen bedrift. Pettersen Taxi tar med det opp konkurransen med Rognan Taxi.

Drosjekusken Trond går solo:

I gang med eget firma etter 12 år bak rattet

Trond Pettersen har trua på å lykkes. I helga har han hatt sine første turer bak rattet for egen bedrift. Pettersen Taxi utfordrer med det Rognan Taxi.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: - Planen var jo egentlig at jeg skulle starte opp i morgen, mandag, men sånn gikk det ikke, humrer Pettersen (67).

Tur etter tur etter tur

Telefonen har knapt stått stille etter at det ble kjent at den erfarne drosjekusken, med 12 år bak rattet som drosjesjåfør, nå går i gang med et nytt tilbud som skal konkurrere mot Rognan Taxi.

- Det har vært mange henvendelser, så det har allerede blitt en del turer. Jeg har til og med måttet avvise noen. Nå skal jeg i middagsselskap om ikke så lenge, og så har jeg en tur fra togstasjonen til Sundby, så her er det jo bare å stå på, sier Trond Pettersen, da avisa slår av en prat med drosjekusken i Rognan sentrum like før klokka 16:00.

Mange som heier

Tirsdag denne uka opprettet Pettersen Taxi Facebook-siden sin. Den har allerede fått 1291 følgere. Til sammenligning har Rognan Taxi sin side 148 følgere.

- Jeg har et klart inntrykk av at det er mange som setter pris på denne etableringen. Det har kommet svært mange lykkeønskninger i kommentarfeltet etter at jeg la ut en melding om oppstarten av selskapet fredag, sier Trond Pettersen.

FREMSKYNDET OPPSTARTEN. Etter planen skulle Pettersen Taxi rulle i gang fra mandag. Et skred av henvendelser førte i stedet til at Trond Pettersen har vært på hjul mange timer allerede i helga. Foto: Kenneth Strømsvåg
FREMSKYNDET OPPSTARTEN. Etter planen skulle Pettersen Taxi rulle i gang fra mandag. Et skred av henvendelser førte i stedet til at Trond Pettersen har vært på hjul mange timer allerede i helga.

Fokus på tilgjengelighet

Pettersen går hardt ut allerede fra start. I meldingen han la ut fredag opplyste han om at selskapet skal tilby transporttjenester døgnet rundt - sju dager i uka.

- Tilgjengelig og punktlighet vil være viktig for oss, foruten selvsagt å tilby en tjeneste der passasjerene kommer seg trygt fram dit de skal. Vi har en spennende tid foran oss nå i oppstartsfasen, konkluderer Pettersen, som inntil videre betjener bilen selv, og vil knytte til seg sjåfører dersom det trengs til avlastning med økende oppdragsmengde.

- Sunt med konkurranse

Daglig leder Hans Petersen i Rognan Taxi var ukjent med konkurrenten fram til han fikk lese om oppstarten i sosiale medier.

- Hva tenker du om at Pettersen nå utfordrer Petersen?

- Det er alltid sunt med konkurranse, men jeg er tvilende til om det finnes marked til nok en drosjebil her i vårt område, i tillegg til våre fire biler, sier Petersen.

UTVIDER ÅPNINGSTIDEN. Fra mandag utvider daglig leder Hans Petersen og Rognan Taxi åpningstiden. Nå blir det kjøring til klokka 22.30 i ukedagene. Petersen avviser at endringen har sammenheng med etableringen av Petersen Taxi. Foto: Kenneth Strømsvåg
UTVIDER ÅPNINGSTIDEN. Fra mandag utvider daglig leder Hans Petersen og Rognan Taxi åpningstiden. Nå blir det kjøring til klokka 22.30 i ukedagene. Petersen avviser at endringen har sammenheng med etableringen av Petersen Taxi.

Utvider åpningstiden

Søndag ettermiddag sendte Hans Petersen ut en epost, blant annet til avisa, der det ble kunngjort utvidede åpningstider for Rognan Taxi.

- Tidligere har vi kjørt fram til klokka 17.00 på hverdagene, dette utvider vi nå til klokka 22:30, samtidig som vi åpner én time senere om morgenen, klokka 08:00 i stedet for 07:00. Fredag og lørdag fortsetter vi som før med å kjøre hele døgnet, opplyser Petersen, som legger til at helsetransporten, som de har kontrakt på, er virksom døgnet rundt uka gjennom.

Tilfeldig sammentreff

Rognan Taxi har fått mye tyn i sosiale medier for å ha dårlig åpningstid, være lite tilgjengelige og ikke ta telefonen når kunder ringer.

Daglig leder Petersen avviser at grepet med utvidet åpningstid har noe med konkurrenten å gjøre.

- Det er tilfeldig at dette kommer samtidig som Pettersen starter opp. Vi har snakket om dette en stund, for å møte den siste tidas økte etterspørsel etter våre tjenester og være mer tilgjengelige, sier Hans Petersen.

Powered by Labrador CMS