Svein Arnt Uhre, leder i aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen Foto: Maria Edvardsen
Svein Arnt Uhre, leder i aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen

Debatt:

- Hvorfor er utbygging av jernbane i nord «utgått på dato», mens det ikke er det i øvrige deler av landet?

Svein Arnt Uhre i aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen har spørsmål om teknologien.

Publisert Sist oppdatert

Er Nord-Norgebanen en trussel for forskningen?

Bør «gammel teknologi» parkeres?

Det er spørsmål som Uhre stiller seg i et innlegg i debatten.
Her er resten av innlegget:

- Etter Stortingets flertall for bygging av mer jernbane i Nord-Norge, har mange forskningsmiljøer gått ut og advart mot satsing på teknologi som er utgått på dato.

Senest i Teknisk Ukeblad 1. mai skriver forskningssjef i SINTEF Roar Norvik «Ja til bærekraftig mobilitet i Nord-Norge» og omtaler jernbane som «gårdagens løsning» som det ikke bør satses på.

Det merkelige er at vel 40 prosent av de mer enn 1.000 milliardene som ble planlagt brukt til NTP 2018-2029 (Nasjonal Transportplan) skulle brukes til store jernbaneprosjekt, med samme teknologi, - men vesentlig i sør, fortsetter Uhre og mener det er grunn til å spørre hvorfor det satses så mye på «gårdagens løsning» lenger sør i landet?

Det er snart to år siden vår statsminister Erna Solberg under besøk i Tromsø uttalte at framtiden for godstrafikk er førerløse trailere.

Også forskningssjefen i SINTEF snakker om seriekoplete vogntog (platooning), eller tog på gummihjul, som løsningen som kan gi mer fleksibel og trafikksikker godstransport.

Samme dag som Stortinget gjorde sitt vedtak om Nord-Norgebanen skriver ass. direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Kjell Werner Johansen, at «Teknologisk utvikling med elektrifisering og automatisering av vei-, luft- og sjøtransport og utvikling av mer effektiv logistikk (…) kan gjøre Nord-Norgebanen irrelevant lenge før den er ferdig».

Det tar to minutter å flytte en henger fra trekkvogna og over på tog. Her er det et effektiviseringspotensiale.

Hvorfor er utbygging av jernbane i nord «utgått på dato», mens det ikke er det i øvrige deler av landet?

Er Nord-Norge tenkt brukt som forskningsområde for platooning og utvikling av annen ny teknologi? Blir det mindre penger til forskning hvis vi satser på den gamle, som tross alt fungerer?

På E6 i nord er det vanskelig nok å komme forbi ett vogntog. Mellom Fauske og Narvik er det i praksis ikke mange mulighetene til forbikjøring. En møtende bil på en slik strekning er nok til at du må vente på neste mulighet. En del vogntog kjører imidlertid velvillig til siden på utkjøringer for å slippe køen forbi.

Separate filer for seriekoplete vogntog ville fungert. Men det er kanskje det som kalles jernbane?

Powered by Labrador CMS