ULYKKESBILER. På Fauske fikk Ketil Solvik-Olsen se to biler som har vært i ulykker, og som Walter Søraas lurte på hvor man i framtida skal gjøre av. Alle foto: Stig Bjørnar Karlsen
ULYKKESBILER. På Fauske fikk Ketil Solvik-Olsen se to biler som har vært i ulykker, og som Walter Søraas lurte på hvor man i framtida skal gjøre av. Alle foto: Stig Bjørnar KarlsenUNDER. Samferdselsministeren var med ned i verksted-grava for å se hvordan en kontroll gjennomføres.NOTERTE FLITTIG. Overingeniør Walter Søraas opplevde en lyttende og interessert samferdselsminister innom Fauske. Til venstre statssekretær Tom Cato Karlsen.

- Hvor skal ulykkesbilene?

- Hvis kontrollhallen blir lagt ned, hvor skal jeg gjøre av ulykkesbilene? Det spurte Walter Søraas da han møtte samferdselsministeren.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det var Walter Søraas sitt første og viktigste spørsmål da han onsdag fikk besøk i kontrollhallen av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen onsdag.

Inspeksjons-garasjer

Overingeniør Søraas på trafikkstasjonen på Fauske er koordinator for utekontrollen i Salten. Han ser tegningen når det gjelder nedleggelse av kontrollhaller.

- Vi har ikke fått beskjed om at hallen på Fauske skal legges ned, men Mosjøen legges ned nå. Det sies at det skal komme noe annet som heter inspeksjons-garasjer, men vi vet ikke helt hva det er, sier Walter Søraas.

Sårbart

Samferdselsministeren tok fram notatblokka og noterte flittig da Søraas fortalte at han hadde to biler som hadde kollidert og en påkjørt sykkel inne i kontroll. De tre fylte hallen.

- Vi vil ikke at slike kjøretøy skal settes ut eller flyttes til et ordinært bilverksted. Bilene kan være ille tilredt etter en ulykke. Inni kan være personlige ting og kanskje blod. I tillegg er vi redd folk vil gå for nært og kanskje røre noe, fikk Søraas fortalt ministeren.

Vogntog

Ketil Solvik-Olsen hadde ikke med seg noen konkrete løfter, men han syntes det er viktig å møte aktørene nå som den nylig vedtatte transportplanen er vedtatt i Stortinget.

På Fauske var han særlig interessert i å se hvordan de gjennomførte kontroller av vogntog. Til Saltenposten snakket han mye om det som er gjort de siste årene for å gjøre dette arbeidet mer effektivt.

Teknologi-hjelp

- Med teknologiske forbedringer kan vi lettere luke ut de useriøse aktørene. Skiltgjenkjenningssystemet gjør at de som ikke har betalt forsikring fort blir oppdaget.

Vi har mulighet til å sette hjullås på de som stoppes fordi de ikke har gode nok dekk, og vi har fått i stand bedre oppfølging på innkreving av bøter. Et annet eksempel er at trailere kjører sakte over et kamera som avslører forhold som kan føre til bremsevarmgang.

Tunnelene kommer

- Noe av dette har vi tatt i bruk, og noe kommer etter hvert, sier Walter Søraas.

Han viste ministeren kontroll av et vogntog, og han tok med seg ministeren ned under bilen.

- Ketil Solvik-Olsen var lydhør. Jeg fikk fortalt hva vi holder på med og hva vi synes, sier koordinatoren for utekontroll i Salten

NTP

Når det gjelder det største samferdselsprosjektet i vårt distrikt, tunnelene i Sørfold, var det ikke noe nytt fra samferdselsministeren.

I Nasjonal transportplan er det satt av en halv milliard kroner de neste seks årene, og åtte milliarder kroner de seks etterfølgende årene.

Powered by Labrador CMS