Siv Mossleth (Sp), Stortingsrepresentant for Nordland Foto: Arkivfoto
Siv Mossleth (Sp), Stortingsrepresentant for Nordland

Debatt:

Høyre prioriterer dyrere drivstoff, men ikke E6 i Sørfold

Ny E6 mellom Megården – Mørsvikbotn (Sørfoldtunellene) er et særdeles viktig prosjekt for Norge. Det er også et særdeles viktig veiprosjekt fo...

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no

Ny E6 mellom Megården – Mørsvikbotn (Sørfoldtunellene) er et særdeles viktig prosjekt for Norge. Det er også et særdeles viktig veiprosjekt for Salten og Nord-Norge. Det er løftet himmelhøyt av Nordland fylkeskommune, lokalpolitikere, innbyggere og næringsliv. Sørfoldtunellene er ikke vraket, slik som media gjerne skriver. Men denne viktige strekningen er ikke unntatt utsettelsen som er inntrådt på alle store, nye veiprosjekt, dessverre. Bakgrunnen er at pengebruken må strammes inn for å bremse den sterke prisveksten.

Høyre bandt ikke E6 Megården – Mørsvikbotn da de hadde sjansen til det når de la fram nasjonal transportplan mens de satt i regjering. Til tross for sterk kritikk fra Høyre har de ikke bevilget mer enn 50 millioner til E6 Sørfoldtunellene – et prosjekt som er beregnet til å koste over 10 milliarder. Det betyr at Høyre ikke vil starte opp noe arbeid på E6 Megården – Mørsvikbotn i løpet av 2023. De vil heller ikke lyse ut anbud eller anta entreprenør i løpet av 2023. Høyre vil derimot gi entreprenørene som skal bygge E6 Megården – Mørsvikbotn økte kostnader.

Høyre fjerner Senterpartiets reduksjon av avgifter for diesel, bensin og mineralolje samtidig som de opprettholder økningen i CO2-avgift. Det gir dyrere drivstoff for folk og næringsliv. Pumpeprisen på en typisk dieselblanding vil øke med ca. 80 øre inkludert moms og på en typisk bensinblanding med ca. 40 øre inkludert moms. Pumpeprisen på anleggsdiesel vil øke med ca. 1,45 kroner eksklusive moms. Det vil bety en stor økning i kostnader for folk og bedrifter som bruker veiene våre, og særlig for anleggsbransjen. Vi i Senterpartiet reduserer heller drivstoffavgiftene med en milliard kroner.

Jeg er en pådriver for å få fart på bygginga av E6 i Nordland. Derfor har jeg sørget for at finansministeren har kjørt igjennom hver av de 16 tunellene mellom Megården – Mørsvikbotn. Trygve vet hvor tøft det er for sjåfører og passasjerer å kjøre strekningen – også de 12 tunellene som ikke er i tråd med tunelldirektivet. Det er et godt utgangspunkt når vi i Nordland Senterparti står på videre for bygging av E6 i Sørfold.

Vi trenger mer opprusting og bygging av vei i Nordland. Derfor jobber jeg for raskest mulig oppstart av E6 Megården – Mørsvikbotn. Jeg jobber mot Høyres kutt av vedlikehold av riksveier og jernbane, og mot SVs trussel mot bygginga av E6 Sørelva – Borkamo i Saltdal. SV vil som kjent kutte bevilgningene til Nye Veier med 3 milliarder i 2023, og med det setter de E6 Sørelva – Borkamoi fare. Avstandene er store i Nordland. Derfor trenger vi ordentlige bevilgninger til vedlikehold og bygging av vei, og et avgiftssystem som gjør det rimeligere å ferdes langs veiene.

Mer om Høyres prioriteringer: Høyre bevilget ikke mer enn 50 mill til E6 Sørfoldtunellene som er beregnet til over 10 mrd. Men Høyre bevilger 100 mill til anleggstart på Oslofjordtunnellen som er beregnet til 5, 8 mrd. De bevilger også 200 mill til videre planlegging av Arna-Stanghelle (K5) som har lavere modenhet og lavere prioritering enn E6 Sørfoldtunellene. Høyre bevilger også 100 mill til forberedende arbeid på E134 Røldal-Seljestad som er beregnet til «bare» 3,3 mrd. Høyre foreslår også kutt til riksveier og togstrekninger med en halv milliard.

Powered by Labrador CMS