PENERE ENN MAN TROR. Honda e: Ny1 er slett ingen dårlig bil i et knalltøft SUV-marked for mellomstore elbiler. Honda var litt vel sene på ballen, men det er ingen tvil om at modellen kommer til å finne sine kjøpere i Norge. Foto: Helge Simonsen
PENERE ENN MAN TROR. Honda e: Ny1 er slett ingen dårlig bil i et knalltøft SUV-marked for mellomstore elbiler. Honda var litt vel sene på ballen, men det er ingen tvil om at modellen kommer til å finne sine kjøpere i Norge.

Tema bil og motor:

Honda kan når de endelig prøver

Honda e; Ny1 har mye bra med seg, men kom lovlig sent til festen.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Som de andre japanske bilprodusentene har Honda vært treige med elbiler. De kom riktignok med Honda E for et par år siden – som ser skikkelig kul ut, men er en liten bybil med kort rekkevidde og dermed begrenset nedslagsfelt i dagens mangfoldige elbilflora.

Før vi går videre, må vi stoppe opp ved navnet. e: Ny1 ser veldig kryptisk ut, men akkurat som i en SMS fra en tenåring blir bokstavene til et ord når man sier dem helt ut på engelsk. Muntlig er bilens navn altså «anyone». Om det blir noe mer forståelig av den grunn, er et annet spørsmål.

Grei pris

Honda har ikke tatt noen sjanser med designet, slik de iblant har gjort med bilmodellene sine tidligere. I stedet har de satset på rene linjer. Resultatet har blitt en stilig doning i sitt segment.

Prismessig ligger e: Ny1 i samme gate som Kona og noe under Niro. Det betyr en velutstyrt bil til 420.000 kroner. Det er med andre ord ikke en billigbil, men et stykke under tilsvarende biler fra premiummerkene.

I likhet med konkurrentene har e: Ny1 en batteripakke på drøyt 60 kWt, forhjulstrekk og litt over 200 hestekrefter – en slags standard i dette segmentet. Honda oppgir en rekkevidde på 41 mil og et snittforbruk på 1,82 kWt per mil. . Men å si at den klarer en rekkevidde på 40 mil, er en påstand som holder vann, selv i disse tider.

Irriterende

Det er et par andre ting som kan være en kraftig bremsekloss for norske kunder: Bilen kan verken ta taklast eller tilhenger.

Og det er synd, for e: Ny1 har en rekke veldig gode kvaliteter. Den er romslig, særlig i kupeen. Bakseteplassen er virkelig god, både for bein og hode. Riktignok er setet i midten ganske ubrukelig når det gjelder komfort, men to stykker har det fint på lange turer. Bagasjerommet er litt mindre enn konkurrentenes, men spiser unna greit med løsøre. Men igjen er det en liten hake her, som lett kunne vært unngått: D et er ikke skiluke i baksetet, det kan kun deles i en 40/60-splitt.

Det er nesten så man blir litt irritert på at Honda ikke har gått en ekstra mil og ryddet opp i disse tingene. På veien er nemlig e: Ny1 svært fin. Den er nøytral og passe sprek, et behagelig framkomstmiddel som ikke byr på noen overraskelser. Alt kjennes godt avstemt. Understellet gjør en bra jobb med å levere komfort.

Utdatert

Interiøret er i riktig kvalitet, en blanding av plast og kunstskinn som ser grei ut og gir en robust følelse. Skjermen med kjøreinformasjon har god grafikk, med hvitt på svart, mens den høydestilte skjermen i midten byr på mye informasjon som er noe mer rotete. Men det er praktisk at denne skjermen stikker ganske høyt, slik at kartinformasjonen øverst ikke krever at man tar vekk blikket fra veien i lang tid.

Mye er bra med e: Ny1, men manglene gjør at den posisjonerer seg for dårlig i et elbilmarked som ser nye modeller hver eneste uke. For fem år siden hadde e: Ny1 blitt en bestselger. Det blir den ikke i dag.

Powered by Labrador CMS