Tema bil og motor:
Herlig tøff franskmann
Det er bare å si det nok en gang, Renault har virkelig tatt steg framover med sin nye Megane E-Tech.
INDRE SALTEN: At Megane skulle komme som en elbil, har vært en svært dårlig bevart hemmelighet i bilindustrien i lang tid. Men hvor bra det skulle vise seg å være, det er det neppe alle som er forberedt på.
Sitter suverent
Når man kommer seg inn i Megane E-tech, er det med en følelse av trygghet man bare føler i biler som er godt sammenskrudd, og som har dørkarmer som er litt høyere enn gjennomsnittet.
Begge deler er tilfellet i Megane, og det gir en opplevd bonus i kjøringen man ikke tenker over før man opplever det.
Det er mye svart i interiøret, men det oppleves ikke som et problem. Tvert om, det er først og fremst pent å se på.
Silkemyk
Når man kjører Megane E-Tech, er det fire forskjellige muligheter til å styre hvordan bilen skal være. De fire kjøreprogrammene Comfort, Sport, Eco og Personal styres av en knapp som henger under den høyre eiken på rattet. Her må du trykke deg gjennom alle programmene for å komme til det du ønsker.
Lyset i bilen og på dashbordet endrer seg etter hvilket program man er i, fra comfort i blått, til rødt i sportsmodus.
Men ta vårt ord for det, det er best å bare la den være i comfort. Det er helt suveren respons i gassen dag, og bilen har absolutt ikke noe kraftunderskudd på grunn av det.
Der sportsmodusen blir litt i overkant følsom og rykkete, er comfort helt perfekt.
Grei plass
Det strøkne utseendet gir en litt lav taklinje, og for undertegnede, som er langt større enn gjennomsnittsmannen, er det litt trangt å komme seg inn og ut. Men er man først på plass, er det ingen problemer.
I baksetet og bagasjerommet er det også god plass, om enn en litt høy lastekant bak.
Men uansett, det er ingen tvil om at Renault Megane E-Tech kommer til å finne mange nye eiere i Norge. Rekkevidden er på rett side av 300 kilometer uansett hvilken utgave man velger, og prisen starter i underkant av 400.000 kroner levert på Rognan.