Her sitter Ford på gull
Det var påstanden da Ford Mustang Mach E kom til Norge for første gang for to år siden. Svaret er ikke mindre sant i dag.
SALTEN: Det var nok mange purister som satte kaffen i halsen da Ford ikke bare kunngjorde at Mustang-navnet skulle brukes på en familie-SUV, men også at bilen skulle være elektrisk.
Men puristene har fått en dårlig sak med denne bilen, for Ford Mustang Mach E er allerede blitt en av de mest suksessfulle modellene som giganten fra Detroit har å tilby sine kunder.
Fra grunnen av
Mustang Mach E ikke Fords første elbil. For noen år siden eksisterte det en elektrisk Focus. Her hadde man lirket inn en elektrisk drivlinje i det som i utgangspunktet var en bil designet for diesel- og bensinmotorer. Dette er ikke et kjøretøy som fortjener en framtredende plass i Fords historie.
Da er det annerledes med Mustang Mach E, som har vært en elbil fra idéstadiet. Noe som merkes. Elbiler som derimot tar utgangspunkt i konvensjonelle biler, byr ofte på kompromisser – for eksempel får man ikke utnyttet plassen de små elmotorene frigir. Med Fords nye bil merker man at de har tenkt elbil hele veien.
Går egen vei
Ser vi bort fra Mustang-baklyktene, ligner Mustang Mach E i liten grad på andre Ford-modeller. Innvendig har Ford, i likhet med flere andre elbilprodusenter, gått for en svær skjerm i midten og en liten digital skjerm foran føreren. Skjermen i midten er av berøringstypen, selvsagt, men den har også en fiks effekt: Nederst er det et hjul som styrer volumet på lyden, slik at man ikke må veive rundt med fingeren på skjermen.
I det hele tatt kjennes det som Ford har hengt seg lite opp i tradisjonelle løsninger, men heller har fordypet seg i hvordan biler bør bygges framover. Førermiljøet er fint, og det tar ikke så lang tid å lære seg logikken i menyene.
Høye hofter
Bilens størrelse virker veldig riktig for en familie på fire. Det eneste som trekker ned er at bilen har høye skuldre, altså at bakvinduene sitter høyt. Dermed får barn begrenset sikt ut, som neppe er gunstig hvis ungene har en tendens til å bli bilsyke.
Setene foran kunne også vært litt mer fleksible, de mangler blant annet mulighet for å regulere lengden på sitteputen.
Mye godt
Mustang Mach E har blitt svært vellykket, og potensielle kunder vil nok oppleve at de får mye for pengene. Kundene har også valgmuligheter – bilen kan leveres med et mindre batteri, og begge størrelsene er tilgjengelige med både firehjulstrekk og bakhjulstrekk. Den billigste koster fra 412.000 kroner og har en oppgitt rekkevidde på 44 mil.
Ford lover god produksjonskapasitet og kort leveringstid. Så selv om det føles en smule tåpelig å kalle en elektrisk SUV for Mustang, så kan nok Ford Mustang Mach E være en av Norges mest solgte biler. De andre modellene som snart dukker opp i samme segment, skal i hvert fall være svært gode for å være et alternativ til denne bilen.