Atter en gang er livsnerven som knytter Nord- og Sør-Norge sammen, nedprioritert. (Arkivfoto) Foto: Frank Øvrewall
Atter en gang er livsnerven som knytter Nord- og Sør-Norge sammen, nedprioritert. (Arkivfoto)

Leder:

- Her må noe gjøres

E6 mellom Megården og Mørsvikbotn har levd på lånt tid lenge, og det er ingen tvil om at veien må utbedres umiddelbart.

Publisert Sist oppdatert

Tunnelene oppfyller ikke dagens sikkerhetskrav, og de trenger man ikke kjøre så mange ganger igjennom for å forstå må tas affære med snarest. Norge har forpliktet seg til å følge opp EUs tunnelkrav, og det kommer dagens "gruveganger" på E6 i Sørfold aldri til å gjøre.

Statens Vegvesen selv er også klare på at denne veien må ha høyeste prioritet på nasjonalt hold. De mener veien må bygges snarest i sine egne anbefalinger.

Men det holder altså ikke for den rød-grønne regjeringen. De mener det må utsettes, samtidig som Norge som nasjon aldri har gått bedre.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kan beklage seg så mye han vil, men faktum er at dette prosjektet hadde vært i full gang om det ikke var for Arbeiderpartiet. NTP, eller Nasjonal transportplan var klar for iverksettelse i fjor. Men av en eller annen grunn ville ikke Arbeiderpartiet være med på et flertallsvedtak sammen med den sittende Solberg-regjeringen.

Det er grunnen til at det ikke er satt i gang et eneste spadetak i Sørfold

Det var prestisjen den gang, for det ble sagt gjentatte ganger at det ikke var noen som helt grunn til bekymring. Pengene ville komme uansett.

Men her sitter vi, og må konstatere atter en gang at livsnerven som knytter Nord- og Sør-Norge sammen, blir nedprioritert. Det er intet annet enn en nasjonal tragedie.

Omkjøringen på denne strekningen, om ulykken skulle være ute, er på 11 timer gjennom Sverige. Med økt transportbelastning mellom nord og sør, sier det seg selv at de som trafikkerer denne strekningen vil se etter alternativer.

Powered by Labrador CMS