TOMME TOG. Saltenpendelen må kjøre med tomt tog fra Bodø til Rognan for å være klar til den første avgangen klokken 05.42. Harald Jøstensen (H) forstår ikke hvorfor det toget ikke kan gå fra Bodø rundt midnatt i stedet, med passasjerer. Arkivfoto: Frank Øvrewall
TOMME TOG. Saltenpendelen må kjøre med tomt tog fra Bodø til Rognan for å være klar til den første avgangen klokken 05.42. Harald Jøstensen (H) forstår ikke hvorfor det toget ikke kan gå fra Bodø rundt midnatt i stedet, med passasjerer. Arkivfoto: Frank Øvrewall

Heier på flere togavganger

Etter Harald Jøstensens (H) interpellasjon i kommunestyret om pendlertoget, ble det en liten debatt med flere representanter.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Jøstensen ønsker å legge inn en ekstra togavgang fra Bodø i retning Rognan.

Omtrent midt på natta går det et tomt tog fra Bodø til Rognan, som skal være klar for første avgang klokken 05.42.

- Jeg syns det er forkastelig å kjøre tomme tog på en strekning hvor det er stor etterspørsel, sa han i torsdagens kommunestyremøte.

Må stå på

Han foreslår at toget kan gå fra Bodø rundt midnatt og faktisk ta med seg passasjerer på veien.

Ordfører Siv Anita Johnsen Brekke (Ap) sa at hun bruker enhver mulig anledning til å ha fokus på denne saken, og nevner samtidig andre som jobber aktivt med det.

- Men alle som kan må stå på for denne saken. Saltenpendelen opplever en eventyrlig vekst. Så det er bare sterke argumenter for at man skal satse på videre styrking av jernbanen, sier Johnsen Brekke.

Være i forkant

Kjetil Sørbotten (Felleslista) på sin side definerer kollektiv transport i forhold til tilgjengeligheten.

- All økning av frekvens mellom Bodø og Saltdal er positivt. En kan ikke alltid vente på at behovet er der før en gjør noe med det. Noen ganger må man være litt i forkant, sa han.

Eirik Barstrand (Ap) påpekte imidlertid den mye omtalte timeekspressen mellom Fauske og Bodø.

- Den må vi ikke glemme. Da tunnelen mellom Røvik og Valnesfjord var klar, samt Tverlandsbrua var det en god anledning for timesekspressen. Nå er begge de prosjektene avsluttet.

Powered by Labrador CMS