Kraftig nedgang for Vinmonopolet:
Har solgt 21 millioner liter mindre enn i fjor
Nordmenn har i snitt kjøpt 3,8 liter mindre drikke på polet i år, sammenlignet med rekordåret 2021. Men fortsatt er salget høyere enn før pandemien.
NORGE RUNDT: – Vi har en nedgang på 18 prosent fra i fjor, men selger omtrent 18 prosent mer enn i 2019, som var siste normalår før pandemien, sier presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet til NTB.
Vinmonopolet anslår at det totale salget av vin, brennevin og andre drikker vil ende på 97,1 millioner liter i år. Det er 21 millioner liter mindre enn i fjor. Tallene er basert på en prognose laget i årets siste uke.
Nedgangen er kraftig innenfor alle kategorier, med unntak av én: alkoholfritt. Der har salget økt med 11 prosent fra i fjor.
Megarekord i fjor
Under koronapandemien ble alle rekorder slått hos Vinmonopolet. Nordahl tror salgsrekorden fra i fjor, på 118,5 millioner liter, vil stå «nesten til evig tid».
– I fjor hadde vi full koronaeffekt hele året. Nesten ingen grensehandel og utelivet var ute av drift store deler av året. Med én gang samfunnet og grensene åpnet, så vi en nedgang i salget hos oss. Derfor er tallene for i år akkurat som forventet, sier Nordahl.
Han er litt usikker på hvorfor salget fortsatt ligger høyere enn før pandemien.
– Det skyldes nok at starten av året også var preget av korona, og at grensehandelen og flytrafikken ennå ikke er på samme nivå som før. I tillegg ble kvotene fra taxfree redusert fra 1. januar 2021, så folk får mindre vin med seg inn i landet sier Nordahl.
Uklar dyrtidseffekt
2022 har vært preget av stigende renter, stigende priser og økonomisk usikkerhet. Dette slo for alvor inn i løpet av høsten, og i samme periode økte salget hos Vinmonopolet.
– Det er vanskelig å si hvorfor, men i usikre tider dreies en del av konsumet i retning av hjemmemarkedet. Folk er litt i beredskapsmodus i privatøkonomien. Da dropper de kanskje byturer og restaurantbesøk, og inviterer i stedet venner til god mat og god vin fra polet hjemme, sier Nordahl.
Han viser til at salget på Vinmonopolet også økte under finanskrisen i 2008.
Nytt og rasjonelt handlemønster
Under pandemien oppsto det lange køer på pol rundt omkring i landet, og folk ble flinkere til å ta handleturene sine tidligere på dagen og å spre dem mer utover hele uken.
Denne atferden ser ut til å ha satt seg – også etter pandemien.
– Vi kan lese det veldig tydelig ut av tallene fra desember. Folk startet juleinnkjøpene sine tidligere enn før pandemien, og unngikk de verste dagene. Nordmenn har rett og slett blitt flinkere til å planlegge for å unngå kaos og kork, sier Nordahl.
Statistikken viser også at folk i større grad gjør store innkjøp når de først går på polet, sånn at de slipper hyppige besøk.
Bobler og alkoholfritt
Trendene i nordmenns valg av drikke har vært tydelig de siste årene, og fortsetter også i 2022: mindre rødvin og mer lett og lyst, gjerne med bobler. I tillegg har salget av alkoholfritt skutt fart.
– Rødvin er fortsatt vår største kategori, og vil være det lenge. Men folk velger i større grad produkter med lavere sukker- og alkoholinnhold enn før. Det går mer hvitvin, musserende vin, øl, sider og alkoholfritt enn før, sier Nordahl.
Til slutt trekker han fram enkelte småtrender som de har sett i sine tall de siste årene. Salget av følgende produkter har tatt litt av:
- Britisk musserende
- Libanesisk rødvin
- Tysk rødvin
- Norsk sider