FJELLPENDLER. Benny Sætermo pendler over Saltfjellet for å komme seg på jobb ved Nordland nasjonalparksenter. De to siste ukene i januar ble det bare en dag på Storjord fordi E6 har vært så mye stengt.
FJELLPENDLER. Benny Sætermo pendler over Saltfjellet for å komme seg på jobb ved Nordland nasjonalparksenter. De to siste ukene i januar ble det bare en dag på Storjord fordi E6 har vært så mye stengt.FØKET IGJEN. Slik så det ut på E6 over Saltfjellet i 11-tiden 31. januar.

Én gang på jobb på to uker:

- Har ikke opplevd liknende på 13 år

Benny Sætermo har pendlet over Saltfjellet i 13 år, men aldri opplevd så lang periode med stengt fjell som i januar i år.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL/RANA: Benny Sætermo bor på Skonseng sør for Saltfjellet, og jobber som faglig leder for natur ved Nordland nasjonalparksenter på Storjordi Saltdal. De siste to ukene i januar kom han seg på jobb bare én dag på grunn av at E6 over Saltfjellet var så mye stengt.

- Jeg har blitt forhindret flere dager før det også, så det har gått sånn halvgreit å komme seg på jobb etter nyttår. Men det har vært ekstremt de to siste ukene, sier han.

Skriver rapporter

Sætermo har arbeidet på Storjord i 14 år, og de 13 siste har han altså pendlet over fjellet.

- Jeg har krysset fjellet hver dag i 13 år, og har aldri opplevd en så lang periode med stengt fjell som nå. Det kan ikke sammenliknes med noen år tidligere, sier han.

- Hvordan har du løst det?

- Jeg har av og til arbeidsdager utenfor kontoret, der jeg kan besøke en skole, ha kontor på biblioteket eller kontordag hjemme, så disse ukene har jeg hatt aktivitet på sørsida av fjellet.

- Har du fått gjort det du skulle?

- Ja, for denne perioden i januar er preget av rapportskriving og ikke så mye aktivitet. Når jeg kan bruke skype og mail, så går det bra, sier han, men innrømmer at det blir
litt ensomt med hjemmekontor i lengden.

Mye farlig føre

- Det har ikke bare vært vanskelig at fjellet har vært fysisk stengt, men dette har også vært en vinter med mye farlig føre som speilholke og sørpeføre. Selv om det har vært åpent, så har det vært slik at man gruer seg til å legge ut på veien, sier Sætermo.

Det er ikke bare de periodene E6 over Saltfjellet har vært stengt at det har vært vanskelig å komme seg på jobb.

Prøvde tog

- Jeg har prøvd pendling med tog også, i fjor vinter. Da hadde jeg en bil stående på Lønsdal. Det fungerer for så vidt, men er ganske dyrt. Hadde det vært rimeligere, så hadde jeg nok brukt toget mer, sier han.

Men om han hadde valgt toget, så betyr det ikke at han hadde kommet seg på jobb da heller. Søndag 26. januar var Nordlandsbanen stengt mellom Lønsdal og Mo i Rana fra morgenen av fordi et godstog hadde kjørt seg fast i en snøfonn. Det ble åpnet først på kvelden.

- Januar i år har vært helt spesiell. Jeg tror ikke det har skjedd på 10 år at toget har kjørt seg fast, sier Sætermo.

- Ikke tull med fjellet

Når det gjelder de som bestemmer om veien skal være åpen eller ikke, så synes Benny Sætermo at de gjør gode vurderinger.

- Man skal ikke tulle med Saltfjellet. Det er ikke bare en liten fjellovergang det er snakk om, men flere mil.

Sætermo forteller at selv om det kan virke som om været er greit på fjellet, kan man få seg en overraskelse.

- Det er en skummel plass på Saltfjellet, en liten oppoverbakke sør for Polarsirkelsentret. Der kan det blåse
white out, og da ser man ikke vei-
stikkene en gang.

Godt i vente

Sætermo er neppe den eneste som pendler over fjellet eller kjører der hver dag i jobbsammenheng og har vært en del forhindret fra det i januar.

- Jeg møter en bil som kjører varer nesten hver dag, så det er nok flere som pendler.

Nå håper han det blir bedre vær framover, så det blir lettere å komme seg til og fra jobb.

- All erfaring viser at været blir bedre etter hvert som vi kommer utpå vinteren. Alt jevner seg ut på sikt, så da har vi nok mye godt vær i vente, avslutter han optimistisk.

Rekordmåned

Ifølge NRK Nordland konkurrerer årets januar ut fjoråret med antall kolonnekjøringer og stengte fjelloverganger.
Torsdag 30. januar skrev de at det til da i 2020 hadde vært 22 kolonnekjøringer over Saltfjellet, samt opprydding etter dette. Overgangen var dessuten midlertidig stengt 24 ganger.

Til sammenlikning, var det bare to kolonnekjøringer og to stengninger på E6 der i januar 2019.

Brøytesjåfør Stian Eriksen er en av de som har sørget for å holde veien åpen innimellom.

– Denne januarmåneden har vært ganske ekstrem. Jeg har aldri opplevd kolonner i så mange dager etter hverandre, sier han til NRK Nordland.

Powered by Labrador CMS