STRÅLENDE FORNØYD. Butikksjef Inger-Lise Tolstadløkken er kjempe-glad før at hennes butikk ble Årets butikk 2021. Foto: Anita Sjåvik
STRÅLENDE FORNØYD. Butikksjef Inger-Lise Tolstadløkken er kjempe-glad før at hennes butikk ble Årets butikk 2021.

- Har hatt en eventyrlig økning

De har kunder som reiser med tog fra Mo i Rana for å handle hos dem. Nå har Zavanna blitt kåret til årets butikk 2021 av Amfi Fauske.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Storsenteret i hjertet av Fauske har lagt bak seg et godt handels år i 2021. Nå har Amfi kåret årets butikk; Zavanna. Butikksjef Inger-Lise Tolstadløkken er kjempefornøyd med resultatet.

– Vi har hatt en økning på omsetningen med nesten 40 prosent i 2021, sier hun fornøyd.

Pandemi

Svært mange bedrifter har hatt store utfordringer under de to siste årenes pandemi. Slik har det heldigvis ikke vært for butikken på Fauske.

– Vi har bare hatt stengt en måned under hele pandemien. I fjor var det en eventyrlig sommer, for nordmenn har hatt senterferie. Nordmenn ferierer på en helt annen måte enn de utenlandske turistene.

God på sosiale medier

– Hva tror du påvirker salgs-
tallene?

– Det at vi har vært flink til å bruke sosiale medier har hjulpet en del. Vi er til stede på Facebook og Instagram, også bruker vi senterets Snapchat-konto av og til. Og det av vi legger ut bilder der vi selv er med. Det har vært kunder som ønsker å se nærmere på de plaggene vi har avbildet. Av og til bruker vi kjedens egne bilder, men har best respons på de bildene hvor vi selv er modeller.

Skal være godt bemannet

Det er flere ting som gjør at det er populært å komme til butikken for å handle, men service er avgjørende, sier Tolstadløkken.

– Vi er godt bemannet, sånn at alle kundene skal få best service. Selv om det er to Zavanna-butikker i Bodø, så ser vi at det kommer mange fra Bodø. Også fra Mo i Rana, folk tar toget opp for å handle og reiser tilbake samme dag, sier butikksjefen.

Et senter i vekst

– Hvorfor ble Zavanna årets butikk 2021?

Også Ann Mari Zahl, senterleder på Amfi Fauske, er kjempefor-
nøyd med innsatsen til jentene på
Zavanna.

– Hovedkriteriet for å bli årets butikk er økt omsetning, og Zavanna var den butikken som hadde mest vekst. Det er et resultat av at det er to trivelige damer som driver butikken, og de er flinke med kunder og vareplassering, sier Zahl.

GOD VEKST. Senterleder Ann Mari Zahl er kjempefornøyd med veksten Zavanna har, men også resten av senteret. Foto: Arkiv
GOD VEKST. Senterleder Ann Mari Zahl er kjempefornøyd med veksten Zavanna har, men også resten av senteret.

Bra for alle

Hun forteller at det er bra for hele senteret at det er fokus på service og god kundebehandling.

– Det er veldig hyggelig, vi ser at det kommer folk fra Bodø som handler hos dem og resten av senteret. Per april i år har Amfi Fauske nesten 25 prosent økning av kunder. Vi har aktivitet i nesten alle lokalene våre, og etter Clas Ohlson og Power kom inn så har det økt trafikken betydelig, slår Ann Mari Zahl fast.

STORE AKTØRER. Amfi Fauske har fått inn store aktører som trekker kunder, som Power og Clas Ohlson. Foto: Anita Sjåvik
STORE AKTØRER. Amfi Fauske har fått inn store aktører som trekker kunder, som Power og Clas Ohlson.
Powered by Labrador CMS