DÅRLIG FRAMKOMMELIGHET. Et vogntog står fast i bakkene opp mot Kobbskartunnelen i Sørfold. Foto: Sylvia Bredal
DÅRLIG FRAMKOMMELIGHET. Et vogntog står fast i bakkene opp mot Kobbskartunnelen i Sørfold.

Leder:

Godt håp for Nye Veier

Det er snart et år siden at Saltenposten lanserte håpet om at planene ny vei mellom Bodø og Fauske, og ny E6 utenom Fauske kunne la seg realisere.

Publisert Sist oppdatert

Løsningen blir stadig mer aktuell

Det er snart et år siden at Saltenposten lanserte håpet om at planene ny vei mellom Bodø og Fauske, og ny E6 utenom Fauske kunne la seg realisere gjennom det statseide selskapet Nye Veier. Lørdag kunne vi konstatere at denne løsningen blir stadig mer aktuell.

Selskapet der Johan Arnt Vatnan, opprinnelig fra Valnesfjord, er prosjektdirektør, ønsker seg flere anlegg i Nord-Norge. De har nå har nå meldt sin interesse både for å bygge ny vei mellom Bodø og Fauske og dessuten vei fra Fauske til Bognes. Det innebærer at E6 blir lagt utenom Fauske sentrum.

Først når samferdselsdepartementet imøtekommer de to ønskene betyr det at prosjektene blir realisert tidligere enn forventet. Det fortjener de, fordi nye vei mellom Fauske og Bognes skulle allerede stått ferdig.

Nye Veier, bygger veier på oppdrag fra departementet. De får en sum penger årlig, og velger langt på vei selv hvor de vil bruke dem. I tillegg til pengene fra staten blir prosjektene finansiert av bompenger.

Dessuten bygger Nye Veier veier for lavere kostnad enn Statens Vegvesen. Selv hevder de at prosjektene blir mellom 10 og 35 prosent rimeligere. Noe som kan bli en god slump penger ettersom prisen på de to strekningene er anslått til å koste over seks milliarder kroner.

Viktigst av alt er at de to etterlengtede prosjektene kan komme i gang og bli ferdig langt tidligere enn de vil bli dersom de skal gjennom Nasjonal Transportplan, NTP. Nye veier kan starte byggingen i løpet av de neste fire årene, mens det vil ta i hvert fall fem år før arbeidet kan starte gjennom NTP.

Dersom forhåpningen blir innfridd, er Kenneth Svendsen langt på vei med å komme godt i mål. Han er ansatt i prosjektet "Fra bru til bru" som startet med "Ny E6 - Ny By", og han har jobbet aktivt opp mot Nye Veier.

Får Nye Veier prosjektet, gjenstår det fremdeles mye arbeid med sentrumsutvikling i Fauske, ikke minst for å bestemme trasé for ny E6. Men arbeidet som Kennets Svendsen og mange andre har lagt ned, kan nå være i ferd med å lykkes tidligere enn forventet.

Powered by Labrador CMS