PÅ HØY TID. Jan Høiback (t.v.) er leder i den dugnadsdrevne organisasjonen Truckers International Association, og Hans Petersen er sekretær i organisasjonen. De mener det er på høy tid at prosjektet er i gang. Foto: Tarjei Abelsen (Arkiv)
PÅ HØY TID. Jan Høiback (t.v.) er leder i den dugnadsdrevne organisasjonen Truckers International Association, og Hans Petersen er sekretær i organisasjonen. De mener det er på høy tid at prosjektet er i gang.

Oppstart av grunnboring E6 Sørfold:

- Gledelig nyhet for trailersjåfører

(SøRFOLD) - Det er en gledelig nyhet å høre at arbeidet med E6 i Sørfold er i gang, sier sekretær Hans Petersen i Truckers international association.

Publisert Sist oppdatert

Hans Petersen fra Rognan er trailersjåfør, og har kjørt strekningen stort sett hver eneste dag det siste halvannet året.

Han forteller at veien er så dårlig at både han og andre tungtransport-sjåfører sitter med skuldrene i helspenn bak rattet.

En gledelig nyhet

Nyheten om at arbeidet er startet, beskriver Petersen som en gledelig nyhet for sjåførene som ferdes på strekningen.

- Slik det er nå er ikke veien egnet for tungtransport. Spesielt strekningen Megården til Mørsvikbotn vil jeg beskrive som en krøttersti beregnet for hest og kjerre, sier han.

Lave tuneller

Petersen påpeker også at tunellene slik de er i dag, både er for lave og smale for dagens tungtransport.

- Dagens biler er både høyere og bredere enn de en gang var, og mange av tunellene har en makshøyde på 4,2 meter, sier han.

- Det er alt for lavt, og det fører til at når to trailere må passere hverandre i tunellene så må det gjøres i veldig lav hastighet for å unngå å treffe hverandre, tak eller vegger.

Han forteller at dette fører til dårlig flyt i trafikken og går ut over trafikksikkerheten.

Krøttersti

Sommeren 2019 skrev Saltenposten om at T.I.A.’s rullende kontor ble brukt til å kjøre hele E6 fra Oslo til Hammerfest, for ved selvsyn få et riktig bilde av situasjonen på den viktige transportkorridoren nordover.

Etter å ha kjørt hele strekningen kalte de deler av E6 i Nord Norge for en dårlig asfaltert krøttersti og det er en betegnelse organisasjonen fortsatt står ved.

Behov for oppgradering

- Det må til en massiv satsing på veibygging i de nordlige landsdelene for at trafikken der skal få tilnærmet samme forutsetninger, med tanke på forutsigbarhet og framføringstid som man har lenger syd i landet, sier leder i T.I.A, Jon Høiback.

Han legger til at av det han har sett av veiprosjekter i nord, har det i veldig mange tilfeller blitt søkt om ulike dispansasjoner for å spare penger..

- Det blir veldig feil for oss og det går utover trafikksikkerheten.

Han håper veiene blir bygd i henhold til veilederen i Statens vegvesen, slik at veiene blir fullgode for tungtransporten.

Powered by Labrador CMS